Imago en Gezondheidszorg?!

Datum: 04-07-2007

Imago en Gezondheidszorg?!

Zoals toegezegd in mijn vorige blog, het onderwerp imago en meer toegespitst imagoschade. Een onderwerp waar zorginstellingen zich naar mijn mening meer bewust van mogen zijn. Zeker in een omgeving die voor de zorginstellingen meer competitief wordt en waar een tekort aan personeel voor de zorg dreigt, zal een positief imago van een instelling en de branche van groot belang zijn.
Imagoschade kan grote gevolgen hebben. Ik noem alleen maar de voorbeelden uit het bedrijfsleven waarbij ongevallen, incidenten en/of negatieve publiciteit verstrekkende gevolgen hadden. Iedereen zal zich de Iglo affaire herinneren, waarbij er koelvloeistof in diepvriesmaaltijden was gekomen. De Buckler affaire, een paar opmerkingen van Youp van ’t Hek en het biermerk is verdwenen. Of meer recent de recall affaire van laptopbatterijen voor SONY. De affaires hebben voor de bedrijven ernstig schade opgeleverd. Het heeft IGLO jaren gekost voordat zij door de burgers weer gezien werden als betrouwbare diepvries leverancier voor maaltijden. En SONY kampt nog steeds met de gevolgen, het imago betrouwbaarheid is opeens verdwenen. Imagoschade kan dus diep ingrijpen in de bedrijfsvoering en bedrijven en/of producten volledig te gronde richten.

Staat de gezondheidszorg dit nu ook te wachten? De voortekenen zijn er. Krantenartikelen over de veiligheid in zorginstellingen, klinieken die tijdelijk gesloten worden, patiënten die hun beklag doen in tijdschriften, rechtszaken, etc.  Niks nieuws zult u zeggen, het waait wel over en waar gehakt wordt vallen toch spaanders. En, zorgverlening is toch iets anders dan producten verkopen, er is een ander soort afhankelijkheidsrelatie. Wellicht allemaal waar, maar men vergist zich dan in de impact die negatieve publiciteit voor de instelling en professionals met zich meebrengt. Impact op zowel de beeldvorming bij patiënten/cliënten en waardoor verlies van patiënten en daardoor omzetverlies voor de instelling. En, de impact die het heeft op de professionals en medewerkers. Een negatief imago van een instelling brengt ongemotiveerde medewerkers voort. De instelling zal moeite hebben medewerkers te binden, het ziekteverzuim te beteugelen en nieuw personeel te vinden. In deze tijd zeker geen aantrekkelijk perspectief. Niet voor niets worden er reclameboodschappen uitgezonden om het imago van de zorg op te poetsen.

Mijn oproep aan bestuurders, managers is: creëer en manage uw imago en zet het in de markt! Als het imago goed is gebeurt dat vanzelf. Een goed imago heeft duidelijk concurrentie waarde, zowel voor het verkrijgen van patiënten als personeel.  Zorg dat u het koestert en dat u het zorgvuldig weet te “vermarkten” en vooral te behouden.

Heeft u daarbij advies/hulp nodig? C3 adviseurs en managers is één van de eerste adviesbureau die het belang van een goede marketingstrategie en imago onderkenden en dus al jaren ervaring hebben in het adviseren van toegesneden marketingadviezen voor de zorg. Interesse? Mail of bel: b.wijnbergen@c3am.nl of 06-22395813.

Laat een reactie achter