Indiaanse praatstok
Datum: 31-05-2008
Indiaanse praatstok
Vandaag de hele middag op het voetbalveld gestaan als coach/trainer van het voetbalteam waar mijn zoon in zit. Het was een voetbaltoernooi als afsluiting van het seizoen 2007-2008. Op zo’n toernooi zijn buiten de voetballertjes altijd veel ouders aanwezig. Het viel mij op dat gedrag en de uitlatingen van de ouders een stuk rustiger was dan een jaar geleden. De SIRE campagne “geef kinderen hun spel terug” (www.sire.nl ), waarin ouders kritisch worden aangesproken op hun gedrag langs de lijn, heeft dus zijn uitwerking gehad.
Misschien kan zo’n campagne ook eens ingezet worden voor managers en professionals in de zorg. Waarom? Regelmatig merk ik dat in overleg situaties of workshops, vergaderingen, discussiegroepen managers en professionals elkaar zo dwars kunnen zitten. Elkaar niet verstaan, het spel niet laten spelen en langs de zijlijn allerlei niet ter zake opmerkingen maken die weinig met het thema/onderwerp te maken hebben. Men probeert elkaar communicatief te overtreffen, te bestoken met woorden salvo’s uit hun schuttersputjes of langdradige argumentaties. Men luistert slecht naar elkaar, laat elkaar niet uitspreken en dat toont tegelijkertijd dat men weinig respect heeft voor de spreker.
Daarom een pleidooi voor een SIRE campagne voor managers en professionals in de zorg, waarin de Indiaanse praatstok wordt geïntroduceerd. De Indiaanse praatstok????……ja de Indiaanse praatstok. Een al eeuwen oude en bewezen overlegtechniek van de Indianen. Het idee is even simpel als geniaal. In een overlegsituatie of dat nu een vergadering is, discussiebijeenkomst of een workshop, is er altijd een eerste spreker. Deze hanteert als eerste de praatstok. Iemand die de praatstok in handen heeft mag het woord voeren. De andere aanwezigen mogen niet praten, maar luisteren….. actief en met respect naar de spreker. Als iemand anders wat wil zeggen mag hij vragen om de stok. Het ontvangen van de praatstok gebeurt onder één voorwaarde. Hij of zij moet eerst samenvatten wat degene die het woord voerde heeft gezegd. Als deze persoon vindt dat hij/zij goed is samengevat mag deze de praatstok overdragen. Enzovoort. Dus de voorwaarde om wat te mogen zeggen is eerst actief luisteren en goed samenvatten. Zo ontstaan overlegsituaties waarin actief wordt geluisterd zonder dat dit hoeft te betekenen dat men het met elkaar eens is. Maar, men laat zien dat men respect heeft voor de spreker. De kans elkaar beter te verstaan en te begrijpen vergroot de kans aanzienlijk om elkaar in overlegsituaties te vinden, gezamenlijk afspraken te maken en/of gezamenlijk succes te creëren. Daarom een pleidooi, gebruik de Indiaanse praatstok, ik kan u verzekeren, succes gegarandeerd.
P.S. de praatstok kan van alles zijn, een pen, een kopje, een boek, etc. Symbolisch is een houtenstok het mooiste en een echte Indiaanse praatstok helemaal.