Jan Mulderrol
Datum: 31-05-2008
Jan Mulderrol
Even doorgaand op mijn weblog van gisteren. In één van de reacties gaf men aan dat men de vakman/professional meer verantwoordelijkheid moest geven. Dit vind ik een opmerkelijke reactie. De opmerkelijkheid zit hem voor mij in het woord geven.
Geef de vakman verantwoordelijkheid, hoezo denk ik dan. Is het niet juist iets van de professionals dat zij pro-actief kunnen zijn en verantwoordelijkheid kunnen nemen. In hun dagelijkse praktijk geven zij daar toch iedere keer blijk van. Maar zo gauw het op het terrein komt van verantwoordelijkheid t.a.v. de organisatie en/of samenwerking gaat er blijkbaar iets knellen.
Waarom plaatsen zij zich hier in een ondergeschikte rol? Wordt het niet eens tijd dat de vakman zijn verantwoordelijkheid neemt. Of is verantwoordelijkheid juist de achilleshiel van de professional? Ik zou willen dat het niet zo was maar mijn ervaringen zijn hierin niet altijd positief. Ook zijn er teveel voorbeelden bekend waarin professionals het laten afweten als het om verantwoordelijkheid gaat (hartkliniek Nijmegen, maatschappen die niet kunnen samenwerken). Men vecht elkaar letterlijk nog eerder de tent uit dan dat er iemand zijn verantwoordelijkheid neemt. En dit alles ten kostte van veiligheid, goede zorg, etc. De patiënt, zorgvrager heeft het nakijken en is over het algemeen de dupe.
Dus wat mij betreft, professionals verlaat u Jan Mulderrol, blijf niet hangen in het geven van kritiek, het constateren dat het zo is en verder geen bijdrage leveren aan een oplossing. Het langs de zijlijn blijven staan en roepen draagt niet bij aan verbetering. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, het is verloren energie die nergens aan bijdraagt. Denk mee in de oplossing en neem hier verantwoordelijkheid in. En voor de managers, zoek uw professionals op, ga de dialoog aan, ondersteun, faciliteer, zorg voor vertrouwen, maar je moet er ook op kunnen rekenen dat professionals verantwoordelijkheid durven/kunnen nemen. Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden dat het zo kan werken.