Kan media aandacht leiden tot een self-fulfilling prophecy?
Datum: 27-11-2008
Kan media aandacht leiden tot een self fulfilling prophecy?
Vanmorgen voerde ik een gesprek met een team uit de GGZ. Ze waren gefrustreerd over de marktwerking in de zorg. Ze hebben het idee dat het heel slecht gaat met de zorg. Daarover is immers dagelijks in de krant te lezen. Wachtlijsten, fouten en problemen. Dat is het beeld wat van de zorgsector geschetst wordt. Als je dat leest, dan ben je misschien niet meer trots dat je er werkt. Op verjaardagen gaat het dan zo van: o ja de zorg .., ingewikkeld, wat een problemen he. Nou je moet goed voor jezelf opkomen hoor als je met de dokter praat! Ik zou het wel weten!
De media heeft blijkbaar een heel belangrijke rol als het gaat om beeldvorming en imago. Objectief is dat niet omdat het steeds losse berichten zijn zonder maat en getal en zonder context. Nu zou je kunnen beweren dat veel situaties in de sector niet door de beugel kunnen. Dat is ook zo! Het is alleen de vraag vanuit welk perspectief dat erg gevonden wordt. Als je vanuit de historie kijkt, is er erg veel verbeterd in de zorg. Dat staat bijna nooit in de krant en daar wordt ook geen documentaire over gemaakt. Feit is dat het steeds beter gaat met de zorg! De laatste dertig jaar is er jaarlijks een forse groei van de budgetten geweest. Er wordt veel in technologie geïnvesteerd, in kennis, klantgerichtheid, gebouwen enzovoort.
Prima als je kritiek hebt op dingen die in de zorg gebeuren, zeker over schrijven.
Ik denk alleen dat vooral negatieve aandacht niet helpt en de sector niet mooier maakt. Al die negatieve aandacht zou tot een self fulfilling prophecy kunnen leiden. Dit houdt in dat de mensen die in de zorg werken zelf gaan geloven dat ze in een slechte sector werken en zich er vervolgens ook naar gaan gedragen. Dat zou toch jammer zijn. Dus, geachte journalisten als je iets over de zorg wilt schrijven zoek dan ook eens naar een positief voorbeeld. Die zijn er genoeg.