Onderzoek naar kwaliteit van zorg en mogelijkheden tot verbetering

Datum: 21-04-2011

Onderzoek naar kwaliteit van zorg en mogelijkheden tot verbetering

Gerelateerde begrippen
Onderzoek naar: kwaliteit van zorg, werkdruk, bejegening, werkomstandigheden, ziekteverzuim, imago

Regelmatig verschijnen in de media berichten over problemen met de kwaliteit van zorg. Kwaliteit van zorg is goed te onderzoeken en er is ook wat aan te doen!
Kwaliteit van zorg wordt vooral bepaald door attitude. Attitude is het belangrijkste wat ik nodig heb om voor iemand te zorgen. Als ik een slechte attitude heb, is goede zorg niet mogelijk. Ik noem een aantal kernbegrippen, die de attitude aanduiden die samengaan met betere danwel slechtere zorg. Een attitude uit zich altijd in concreet gedrag. Dat gedrag is waarneembaar en dus te onderzoeken en te verbeteren.

Attitude kenmerken
Respect: Respect wordt vaak op verschillende manieren beschreven of gedefinieerd, maar impliciet begrijpt iedereen waar het over gaat. Vaak geven mensen voorbeelden die gebaseerd zijn op concreet gedrag. Het gaat erover of mensen gewaardeerd worden.
Transparantie: Ben je te volgen voor de ander, is je gedrag transparant, leg je verantwoording af, zowel in woord als geschrift. Wordt de afdeling als open beleefd? Is er feedback en communicatie mogelijk?
Aandachtigheid: Wil je er voor iemand zijn? Luister je en wordt er geluisterd? Waar blijkt de aandachtigheid uit in de dagelijkse omgang?

De vorming van een attitude speelt zich af binnen een veld van 5 randvoorwaarden: visie, strategie, organisatie, leidinggeven en samenwerken. Dit zijn begrippen die nauw met elkaar verbonden zijn. Als er onderdelen van deze voorwaarden ontbreken of zwakker ontwikkeld zijn, dan heeft dat invloed op de wijze waarop de zorg op locatie geleverd wordt. Daarbij hebben visie en strategie een indirecte invloed op de afdeling. Organisatie, leidinggeven en samenwerken hebben een directe invloed.

Stel je bijvoorbeeld voor welk effect het heeft als de personele bezetting steeds niet goed is, of je hebt een leidinggevende die geen oog heeft voor bepaalde zaken. Samenwerken ligt nog dichterbij de afdeling. Dat gaat ook over de directe samenwerking tussen de collega’s. Voor teamprestaties is samenwerken essentieel.
In een onderzoek naar de kwaliteit van zorg wordt met verschillende methoden informatie verzameld over de bovengenoemde elementen en wordt het geheel in samenhang geanalyseerd. Samen met betrokkenen worden verbeteringen bedacht en wordt een traject van realisatie ingezet.

Laat een reactie achter