Patiëntenveiligheid, een overweging
Datum: 08-06-2007
Patiëntenveiligheid, een overweging
Hoe erg is het gesteld met de veiligheid en het vertrouwen in de ziekenhuizen nu de NVZ het nodig vindt om radiocommercials uit te laten zenden. In de commercials wordt een poging gedaan de burgers ervan te overtuigen dat het echt veilig is, als je mocht worden opgenomen in het ziekenhuis (www.hetziekenhuiszorgt.nl). Is het dan zo slecht gesteld met de zorgverlening binnen de ziekenhuizen en het vertrouwen in de zorgverleners? En gaat een radiocommercial dan helpen dat te verbeteren? Feit ligt er dat er iets aan de hand is met het imago van de ziekenhuizen. De media-aandacht voor patiëntenveiligheid in de zorginstellingen en vooral de ziekenhuizen neemt toe, en niet in positieve zin. Gaat het enerzijds over incidenten die hebben plaats gevonden anderzijds wordt er aandacht besteed aan verschenen rapporten. Bijvoorbeeld het onlangs verschenen rapport “Patiëntenveiligheid in ziekenhuizen: resultaten van de dossierstudie” (www.nivel.nl) en de vorig jaar verschenen eindrapportage over de veiligheid van de zorg van Rein Willems van Schell “Hier werk je veilig of je werkt hier niet” (www.snellerbeter.nl ). De uitkomsten van beide rapporten zijn allerminst onbeduidend.
Bestuurders van ziekenhuizen ontkomen er niet aan om het onderwerp in hun ziekenhuizen op de agenda te zetten en daadwerkelijk verbeteringen tot stand te brengen. Zoals onder meer de verplichte invoer van het VMS(Veiligheidsmanagementsysteem).
Het kan geen vrijblijvend onderwerp meer zijn! Iedere patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat er wordt gezorgd voor maximale veiligheid. En ….iedere medewerker moet erop kunnen vertrouwen dat hij kan werken in een veilige omgeving.
In die zin staat patiëntenveiligheid niet op zich. Veiligheid gaat hand in een hand met kwaliteit en doelmatigheid. Nog te vaak worstelen instellingen met organisatiestructuren, dienstenpatronen, medewerkers die onvoldoende zijn toegerust voor hun taken, onvoldoende leiding en toezicht, falende apparatuur en samenwerkingsproblemen tussen zorgverleners en/of afdelingen.
Een risicoanalyse is een belangrijk middel om de probleemgebieden van de organisatie in beeld te brengen zodat je als eindverantwoordelijk gericht kunt interveniëren en met overtuiging het VMS kunt invoeren. Betrek de medewerkers bij deze analyse, zij weten maar al te vaak waar de manco’s van de organisatie zitten en wat eraan gedaan kan worden. Het zal u zowel in proces- als kostenefficiëntie en effectiviteit veel opleveren. Bovenal levert het u tevreden patiënten op.
Al bijna twintig jaar zet C3 adviseurs en managers zich in voor kwaliteitsverhoging en professionalisering van de zorg. C3 heeft meerdere gereedschappen in huis om doelgerichte analyses uit te voeren en processen te begeleiden.
Tenslotte, incidenten leiden tot imagoschade van de instelling en dat gaat ten koste van uw concurrentiepositie en de motivatie van uw medewerkers. Als veel instellingen kampen met (veiligheids-)incidenten en het dus een structureel karakter blijkt te hebben dan levert dit imago schade voor de hele branche op. Wellicht is het inzetten van een mediacampagne om iets aan damage control te doen en op te komen voor alle toegewijde zorgverleners, daarmee zo gek nog niet. Over imagoschade meer in mijn volgende blog.