Patients before process……..een gemiste kans?
Datum: 16-11-2007
Patients before process……..een gemiste kans?
Patients before process, aan deze tekst moest ik denken toen ik een middagsymposium bezocht over de toekomst van de polikliniek. Tijdens het symposium werd het gelijknamige boek gepresenteerd. De subtitel was “bouwen voor een betere zorg”. Een boek gemaakt door architecten.
Een belangrijke stelling tijdens het symposium en in het boek, het “ziekenhuis met alle specialismen onder één dak” gaat verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen kleinere specifieke klinieken die als een netwerk aan elkaar verbonden zijn en/of ziekenhuizen met decentrale zelfstandige poliklinieken in een regio/stad.
Boeiende stelling, zeker als je nagaat dat er nu nog volop gebouwd wordt volgens het conventionele model (alles onder één dak), waarvan de één vaak nog mooier en groter is dan de ander. Deze ziekenhuizen moeten zeker nog 40 jaar meegaan (zo niet langer) wil men de kosten enigszins af kunnen schrijven. En daarbij te bedenken dat er heel veel capaciteit (ruimten en investeringen) van een ziekenhuis nog steeds inefficiënt benut wordt. Bijvoorbeeld poliklinieken, operatiekamers en radiologieruimten. “s Avonds en ‘s nachts worden deze ruimten niet of maar ten dele benut, terwijl dit voor een ziekenhuis één van duurste investeringen zijn. Zeker met de veranderende regelgeving t.a.v. het vastgoed en de kapitaallasten zal dit voor veel bestuurders de nodige hoofdbrekens kosten.
Wat als er straks nieuwe aanbieders komen, die deze nieuwe aanpak gaan realiseren. Deze nieuwe aanbieders zijn straks sneller, hebben geen ballast van een totale organisatie en gaan bouwen voor één of een paar specialismen (b.v. neurologie, gynaecologie, geriatrie, interne geneeskunde). Gebouwen zijn snel en flexibel in te richten(lees efficiënter en dus goedkoper) en vaak dicht bij de doelgroep en zeer klantgericht te realiseren. Dit kan binnen 6 tot 12 maanden worden gerealiseerd. Dit i.p.v. de 8 tot 15 jaar die het bouwen van een ziekenhuis soms kost en daarna bij realisatie vaak achter de feiten aan lopen.
Marketing technisch een sterk concept . Zo creëert men mogelijkheden om een belangrijk marktaandeel weg te halen bij de conventionele ziekenhuizen. Het ziekenhuis in de nabijheid van dit initiatief heeft het financiële nakijken en in het ergste geval wordt het in zijn voortbestaan bedreigt. Dit scenario lijkt mij niet ondenkbaar. De vraag is wellicht niet of maar wanneer het gaat gebeuren.
Maar nu even terug naar de titel van dit blog, zit de patiënt/consument nu te wachten op dit soort ontwikkelingen. Sommigen roepen dat dit een uitgemaakte zaak is, de patiënt/consument wordt hier beter van. Anderen twijfelen hier sterk aan, wat op zich niet vreemd is, de bestaande ziekenhuizen hebben zich de afgelopen decennia toch ook bewezen. Allemaal wellicht waar. Maar wat vindt de patiënt/consument nu van dit soort ontwikkelingen, hoe worden zij hierin betrokken?
Deze vraag werd tijdens dit symposium door een vertegenwoordiger van een patiëntengroep gesteld. Een architect antwoordde dat de makers van het boek zich zo met de patiënt verbonden voelden dat ze zich goed konden inleven in de patiënt en zij daarom niet met de patiënt/consument in gesprek waren gegaan over de ideeën. Het was even doodstil in de zaal…………………..een gemiste kans? Tegelijkertijd, denken wij als professionals (artsen/verpleegkundigen) niet net zo als de architecten. Wij denken het te weten omdat we dagelijks met patiënten te maken hebben. Maar hoe anders is het als we zelf patiënt zijn geworden. Dan pas realiseren we wat het is om in de patiëntenrol te zitten. Lees de ervaringen van professionals die in deze rol terecht zijn gekomen. En die ervaringen zijn confronterend en daarmee wezenlijk anders dan als we ons inleven, hoe mooi deze intentie ook is.
Daarmee een gemiste kans voor dit waardevolle initiatief en fraaie boek. Patients before process!………..wanneer gaan we ons dat nu eens realiseren.
PS: “de” patiënt bestaat niet, in de tekst heb ik de term als verzamelbegrip bedoeld.
titel boek : De toekomst van de polikliniek, N. Mens en C. Wagenaar, uitgever STAGG