Strategie maken met SWOT?

Datum: 28-03-2010

Strategie maken met SWOT?

Kent u dat? Met z’n allen de hei op en dan SWOTTEN: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Een groot aantal alternatieven opsommen, waarderen en dan wegstrepen. Maar werkt het ook zo? Maak je met dit proces strategie? Misschien voor een klein beetje. Het proces dat je met elkaar doormaakt zorgt er in ieder geval voor dat je met elkaar een taal ontwikkelt en gezamenlijk begrip krijgt voor de uitdagingen waarvoor de organisatie staat.
Bestaat er in de gezondheidszorg een wijze van strategie maken die onderscheidend is? Veel zaken die in de hoogste regionen van de organisatie besproken worden, hebben niet met strategie te maken. In de organisatie moeten gewoon ook veel zaken besproken en besloten worden om de dagelijkse gang van zaken te regelen. Dat heeft vaak niet met strategie te maken.
Tot voor kort waren organisaties in de gezondheidszorg niet gericht op echt slimmer en beter acteren dan de buurman. Dat hoefde ook niet. Klanten waren er toch wel en het werd ook betaald. Bovendien zijn veel zaken in grote organisaties bewust sterk geïnstitutionaliseerd. Dat leidt tot een zekere onbeweeglijkheid.
Nu wordt er aan die uitgangspunten geknaagd. Langzamerhand worden risico’s groter. De mogelijkheid van verliezen neemt toe. Hoe kun je daar het beste op reageren? Hoe zorg je dat jouw institutionele organisatie keuzes maakt die de risico’s beperkt houden, zowel inhoudelijk als financieel en dat je toch in een proces terecht komt met tevreden medewerkers en klanten, ook in de nabije toekomst. Wat zijn daarvoor de juiste keuzes? Complex vraagstuk. Als je niets doet, dan doen anderen al snel genoeg, om je in te halen. Als je te wild bestuurt zonder dat je weet wat de consequenties zijn, dan maak je brokken.

Natuurlijk is het goed als je een inspirerende visie hebt. Een visie die inspeelt op de nabije toekomst. Echter, hoewel er veel zaken te bedenken zijn die iets zeggen over de nabije toekomst tasten we toch tamelijk in het duister over hoe die toekomst eruit zal zien.
Swotten met z’n allen helpt dan zeker niet. Wat zijn dan goede alternatieven voor een SWOT?
Leiderschap, goede businessplannen, sterk management, kortom een sterke en inspirerende bovenlaag die weten wat ze doen.

Meer weten over de visie, diensten, werkwijze of mensen van C3?

C3 adviseurs en managers
Kromme Nieuwegracht 13
3512 HC Utrecht
T: 06-835 83 444
E: c3@c3am.nl