Wachttijden en werkvreugde 2
Datum: 25-10-2006
Wachttijden en werkvreugde 2
Ik zal u niet lastig vallen met de gezondheid van mijn familieleden. Die leidde er echter wel toe dat we na de poli orthopedie in het ene ziekenhuis nu de poli reuma in een ander ziekenhuis bezochten. Wat een verschil.
We werden vriendelijk ontvangen door de assistente. Exact op de geplande tijd werden we uitgenodigd in de spreekkamer van de arts-assistent (het is een opleidingsziekenhuis). Er volgde een zeer zorgvuldige anamnese en veel uitleg over de mogelijke ziektebeelden die onderzocht gaan worden. De arts-assistent ging overleggen met de reumatoloog, die vervolgens zelf kwam kijken en opnieuw uitleg gaf. Al met al is de assistent een uur actief met ons bezig geweest. Ondertussen was de wachtkamer niet bomvol geraakt, dus kennelijk was de planning er op afgestemd.
Ook de planning van het bloedafname laboratorium en de radiologie zijn afgestemd op de patiënt. We konden direct terecht voor bloedafname en röntgenfoto. De diagnostiek is over 14 dagen bekend als we de volgende afspraak hebben.
Overal wordt de patiënt vriendelijk ontvangen en wordt goede uitleg gegeven. Medewerkers hebben ook met elkaar plezier in hun werk. Wel lijkt het of er overcapaciteit is ingepland, want op de radiologie stonden ze op klanten te wachten.
Waarom is het hier nu zo anders? In beide ziekenhuizen lopen ‘Sneller Beter’ projecten, maar het effect is kennelijk verschillend. De reumatologie zit in een oud onpraktisch ziekenhuis, dus het ligt niet aan de fysiek werkomgeving.
Een ding is jammer. Doordat er geen wachttijd was heb ik niet over het verschil door kunnen mijmeren. Dat komt dan een andere keer wel.