Wat VolksWagen en de zorg gemeen hebben
Datum: 05-10-2015
Wat VolksWagen en de zorg gemeen hebben
De ambitie van Volkswagen is grenzeloos, maar stuitte op de strenge regelgeving voor vervuiling in de VS. Om deze regelgeving te omzeilen werd software ontwikkeld die een rooskleurig beeld geven van de werkelijkheid.
VW wilde de markt van de VS veroveren waarbij de ethiek van de adaptie van het bedrijf een grote rol gespeeld heeft. VW wist wat het deed, maar de verantwoordelijken vonden blijkbaar andere belangen zwaarder wegen. De ethiek van de adaptie speelt ook in de zorg een grote rol. Bij snelle aanpassing aan de marktomstandigheden (hoe logisch en gewenst ook) spelen altijd ethische dilemma’s die aandacht behoeven. Bij het oplossen van deze dilemma’s komen onderliggende waarden van de personen en het bedrijf aan de orde. Wie willen wij zijn? Wie je bent wordt niet bepaald door wat je belijdt, maar door wat je doet. Je kunt niet zeggen dat je duurzaam wilt zijn en aan de andere kant de boel voor de gek houden.