We prutsen eigenlijk maar wat aan, fouten maken is een noodzakelijke voorwaarde om te leren
Datum: 31-08-2008
We prutsen eigenlijk maar wat aan, fouten maken is een noodzakelijke voorwaarde om te leren
Van fouten kan je leren lijkt welhaast een cliché te zijn. Het is waar en iedereen zal het beamen, maar tegelijkertijd is het in onze cultuur not done. De moraal lijkt te zijn 'doe het goed en liefst foutloos'.
Als we niet leren en dus geen fouten maken of andersom, dan komen we ook niet tot nieuwe dingen. Zowel voor een bestuurder als een adviseur zijn dit cruciale uitgangspunten. Beiden bevinden zich regelmatig in situaties waarin ze dingen niet weten of kunnen weten.
De mens is geen wezen die rationele afwegingen maakt op basis van een grote hoeveelheid beschikbare informatie. Veel meer maakt een mens een emotionele afweging op grond van een patroon van ervaringen die in zijn geheugen vastgelegd zijn. Deze uitgangspunten stellen het begrip intelligentie in een nieuw daglicht. Recent onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van ons handelingsrepertoire vastligt in programma’s. In de psychologie ook wel schema’s genoemd.
Het is niet zo dat we zo creatief en wendbaar zijn als we denken dat we zijn. Anders gezegd zijn we een product van onze ervaringen.
Onze enige mogelijkheid om verder te komen is het opschudden van onze psychologische schema’s.