Wie durft professionals te laten leren?
Datum: 24-09-2008
Wie durft professionals te laten leren?
Innovaties in de zorgsector vinden maar beperkt plaats. Natuurlijk worden er veel nieuwe dingen uitgevonden en technologieën toegepast, maar meestal is er sprake van eilandinnovatie. Wat vooral ontbreekt is het structureel nadenken over de wijze waarop zorgprocessen in zijn geheel zijn vormgegeven. Hiermee bedoel ik een zorgketen van begin tot het einde en tevens de toeleverende ketens van diensten. Hoe kan je dat doen?
De mensen die de zorg verlenen kennen hun eigen processen meestal erg goed. Ze weten precies wat wel en wat vooral niet goed werkt. Je zou kunnen stellen dat de overtuigingen van zorgprofessionals stollen in een werkwijze. Die werkwijze ligt dan min of meer vast en is slechts ten dele te onderzoeken of te veranderen.
De belangrijkste reden daarvoor noemde ik al en heeft te maken met de overtuigingen van die mensen. Die overtuigingen zeggen bijvoorbeeld iets over wat goede zorg is, welke normen belangrijk zijn. Ook zeggen deze overtuigingen iets over de noodzaak van efficiëntie, opvattingen over arbeid, autonomie enzovoort. Het mag duidelijk zijn dat deze overtuigingen vaak impliciet zijn en helemaal niet met elkaar overeen hoeven te komen.
Als je mensen in een leerproces brengt met verbetering als doel, dan breng je ze in een situatie waarin ze bij kunnen dragen aan te toekomst van de organisatie. In het leerproces stel je ze in de gelegenheid om hun eigen opvattingen te onderzoeken en hun beelden aan te passen. De uitkomsten van die leerprocessen gebruik je voor je beleidsplanning en zelfs je strategievorming. Wie durft het zo te doen?