Zorg naar de WMO? Wij helpen de aanbesteding winnen!
Datum: 19-04-2011
Zorg naar de WMO? Wij helpen de aanbesteding winnen!
Op maandag 18 april organiseerde C3 adviseurs en managers samen met Focus Plus de tweede workshop over “hoe win ik een aanbesteding?”
Waarom doet C3 dit? Is aanbesteden goed voor de zorg? Wij zijn geen ambassadeurs voor aanbesteden, echter met alle onderdelen die er uit de verschillende sectoren naar de WMO overgeheveld worden, zal je er niet meer aan ontkomen. Aanbesteden zal voor veel zorgonderdelen onvermijdelijk worden en dan kun je er maar beter goed in zijn.
Het proces dat vooraf gaat aan aanbesteden is een strategisch proces. Er komen vragen aan de orde als welke producten en diensten leveren wij, wat is ons marktaandeel en wat zijn onze unieke proposities? Voorafgaande aan de aanbesteding is het goed om te weten wat de opbouw van je portfolio is, wat de overhead per product of dienst kost en wat de winstgevendheid ervan is. Deze positioneringsvragen moeten al duidelijk zijn voordat er aanbesteed gaat worden. Door de positioneringsvragen helder te hebben, kan er ook antwoord gegeven worden op vragen als:
– Hoe past deze dienst bij het realiseren van onze strategie?
– Weten we zeker dat we deze dienst willen blijven leveren?
– Wat is het ons waard om de aanbesteding te winnen?
– Wat doen we als we niet winnen?
– Hoe kunnen we strategisch voordeel uit de situatie halen?
In deze fase is het ook slim om de mogelijkheden van lobby naar de inhoud van het bestek te beïnvloeden.
Als het dan zover is dat de aanbesteding op de rol gezet wordt, dan vraagt dat veel vakmanschap. Vakmanschap over het proces van aanbesteden, de taken die gedaan moeten worden en de do’s en de don’ts.
C3 levert samen Focus Plus (specialist in aanbesteden) en BS Health consultancy een compleet pakket aan diensten om een aanbesteding te winnen vanuit een heldere strategie!