Nationale Nederlanden of een condoom: Wat is veiliger?
Datum: 08-07-2014
Nationale Nederlanden of een condoom: Wat is veiliger?
Vorige week is verzekeraar Nationale Nederlanden NN naar de beurs gegaan. Zoals gebruikelijk wordt bij zo’n beursintroductie de suggestie gewekt dat er iets groots wordt verricht en dat de beursgang het ultieme is dat dit bedrijf kan bereiken. Feitelijk is de beursgang van NN meer een afgang voor alle bestuurders en commissarissen van de ING groep in de afgelopen twintig jaar. De combinatie van bank en verzekeraar heeft nergens in de wereld synergie gebracht, maatschappelijk veel schade aangericht en burgers en overheden heel veel geld gekost. De opsplitsing van bank en verzekeraar bij de ING groep is geen eigen keuze, maar is opgelegd door de EU als onderdeel van de sanering en als voorwaarde voor de staatsteun aan de bank. NN gaat pas naar de beurs, nadat gebleken is dat niemand geïnteresseerd is in het kopen van het hele bedrijf. Daarom wordt het nu in stukken verkocht. Er wordt geen geld aangetrokken voor innovatie, maar om aan ING Bank te betalen en deze zo te verlossen van een blok aan het been. Weinig reden tot vreugde bij de beursgang, zou je zo denken.
Uiteraard denkt de leiding van NN daar anders over. Dat moet ook wel, als je zelf niet in de beursgenoteerde toekomst van NN gelooft, koopt geen hond de aandelen. Dus is de PR machine in werking gezet met een gelikte prospectus, de slag met de gong, de raad van bestuur van NN met oranje das (respectievelijk bloes) en speciale oranje witte degelijke fietsen op de foto. Journalisten roemen de PR rond de beursgang en overal verschijnen foto’s van ceo Friese en de zijnen (vijf mannen en één vrouw, die ook nog op een ouderwetse damesfiets met lage stang zit) die blij door Amsterdam fietsen.
Maar het gaat niet helemaal goed. De fotograaf van NRCHandelsblad besluit om een ander camerastandpunt in te nemen. Daardoor zien we in de krant van woensdag 3 juli 2014 een foto van de voltallige raad van bestuur van NN voor de Condomerie in de Warmoesstraat in Amsterdam. De Condomerie heeft op dat moment vanwege het WK Voetbal een etalage met oranje condooms en de slogan ‘real man wear orange’. U kunt het bordje net zien onder de rechterarm van Lard Friese.
Een prachtige foto, waarvoor de fotograaf een compliment verdient. En een foto met een diepere betekenis. De Condomerie en Verzekeraar NN verkopen namelijk hetzelfde, veiligheid en het gevoel van zekerheid. Het pakte de laatste jaren echter verschillend uit. Het gebruik van een condoom leidt tot een vrij grote zekerheid dat je niet jarenlang vastzit aan de ongewenste gevolgen van je daad (een ongewenst kind of een SOA). NN heeft de laatste jaren op grote schaal woekerpolissen (sorry: beleggerspolissen volgens NN) verkocht, waardoor verzekerden jarenlang vastzitten aan de ongewenste gevolgen van hun daad (schulden en een dure polis, die niets meer waard is.
Dat roept de vraag op wat veiliger is: een verzekering bij NN of een condoom.