Storytelling
Datum: 16-03-2011
Storytelling
Afgelopen maandag was ik aanwezig bij een 1e lijns bijeenkomst over patiëntveiligheid voor huisartspraktijken. De muziektheatergroep Plezant speelde daar hun voorstelling “Oog in Oog” (www.plezant.nl). De voorstelling werd gehouden in het kader van het programma veilig incidenten melden binnen de betreffende huisartsenpraktijken.
De voorstelling vertelt het verhaal van een huisarts die verantwoordelijk wordt gehouden voor een incident waardoor een patiënt is komen te overlijden. De voorstelling laat heel mooi zien hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe kan gaan, hoe je als huisarts die met hart en ziel werkt opeens door collegae en medewerkers in de steek wordt gelaten. De vertwijfeling, de eenzaamheid en het niet in staat zijn “verbinding’ te maken met collegae en vrouw van de patiënt spraken zeer tot de verbeelding. Maar ook het uitblijven van een helpende hand. Waar is de samenwerking, waar is het teamwork, waar is ieders verantwoordelijkheid vroeg ik mij af. Want wat de huisarts overkomt in deze voorstelling zou zomaar kunnen gebeuren met een wijkverpleegkundige, doktersassistent, nurse-practioner……
Deze voorstelling en teksten van de liedjes zijn tot stand gekomen op basis van verhalen die men heeft opgetekend bij verschillende huisartsenpraktijken. Daarmee laat de voorstelling heel mooi zien wat de kracht is van verhalen en de toepasbaarheid daarvan als methode om in te zetten binnen veranderprocessen. Dit bracht mij op het boek handboek Storytelling van Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa. Zij beschrijven in hun boek hoe authentieke organisatieverhalen op zes verschillende vlakken waarde toevoegen:
– verhalen bieden context, betekenis en zin
– verhalen verbinden
– verhalen zetten aan tot actie en geven richting
– verhalen maken abstracte informatie concreet
– verhalen geven inzicht in patronen en de organisatiecultuur
– verhalen ‘framen’ (bieden gezamenlijke taal en betekenis)
Storytelling en zie de theatervoorstelling als een ultieme vorm daarvan, is zowaar een methodiek die in de gezondheidszorg meer ingezet kan worden. Juist in de gezondheidszorg waar medewerkers met hoofd, hart en passie hun werkzaamheden uitvoeren zal dit sneller aansluiting vinden dan het alleen doen uitgaan van een zakelijke- en abstracte verandernotitie, -communiqué of bijeenkomsten.