Neem regie, neem de leiding!

Datum: 31-03-2010

Neem regie, neem de leiding!

Sommige situaties vragen erom dat er iemand opstaat om de leiding te nemen. Het kan dan  om jezelf gaan, binnen een groep mensen of binnen een organisatie. Zo zat ik een laatst in de trein te wachten tot deze zou vertrekken. Op zich was dit al uniek want ik ben niet zo’n openbaar vervoer reiziger. Maar goed, zat dus in de trein en alles wat er gebeurde de trein kwam niet in beweging. Ik werd onrustig want op de plaats van bestemming zaten twee mensen op mij te wachten voor een afspraak. Na enige tijd werd omgeroepen dat de trein niet zou vertrekken, er was een technisch mankement. Conducteurs liepen zenuwachtig heen en weer. Bij navraag aan de conducteur wist deze geen enkele indicatie te geven hoe lang het nog zou duren. Nu kon ik in principe twee dingen doen:

  1. Afwachten en een grote kans lopen om te laat komen op de afspraak, maar ik had een uitvlucht doordat ik de NS de schuld kon geven
  2. Of regie in eigen hand te nemen en een alternatief bedenken om toch  op tijd proberen te komen.

Dit laatste heb ik gedaan. Ik heb de trein verlaten en het is me gelukt om nog op tijd op de afspraak te komen. Het voelde prima dat het op deze wijze gelukt was. Maar ik bedacht me later dat het ook goed gevoeld zou hebben als het niet gelukt was om op tijd te komen. Eenvoudig weg omdat ik zelf verantwoordelijkheid had genomen, zelf de keuze had gemaakt en me niet afhankelijk had gemaakt van de omstandigheden. Altijd beter dan verantwoordelijkheid van je af te schuiven en slachtoffer te voelen van de situatie.

Verplaatst dit voorbeeld nu eens naar uw zorgorganisatie. Hoe vaak komt u in situaties terecht waar u niet op gerekend had of voor het blok werd gesteld. Hoe handelt u dan? Denkt u dan aan alternatieven om toch u doel te bereiken en gaat u de alternatieven ook uitvoeren, ook als u niet zeker weet dat het zal lukken. Of berust u, “tenslotte kunt u er toch niets aan doen, het waren de omstandigheden”.  Juist dit laatste gedrag leidt tot veel frustraties in organisaties. Ga bij uzelf eens na hoe vaak u dit overkomt of hoe vaak u zich ergert als dit gebeurt of ziet gebeuren bij uw leidinggevenden of uw medewerkers. Vraag uzelf dan eens af wat u zou kunnen doen om de situatie meer naar uw hand te zetten of als u met dit gedrag geconfronteerd wordt stel de vraag aan de betreffende persoon: wat heb jij gedaan om te zorgen dat het wel lukt?

Of het nu om een medewerker, leidinggevende of een bestuurder gaat, slachtoffer voelen van een situatie geeft frustratie. Je geeft je eigen verantwoordelijkheid uit handen en je bent niet meer in regie, het zijn anderen die bepalen wat er gaat gebeuren. Neem regie, neem leiding, het werkt vele malen prettiger, stimulerender en geeft meer voldoening.

Laat een reactie achter