Plee politiek
Datum: 16-03-2011
Plee politiek
Minister Melanie Schultz van Haegen wringt zich in allerlei bochten om het ‘probleem’ op te lossen dat de Tweede Kamer wc’s in de nieuwe Sprinters wil en de NS niet van plan is dat te doen. Vorige week wilde Melanie Prorail opdracht geven extra wc’s op stations te maken. Nu denkt ze over speciale toiletrijtuigen gekoppeld aan de Sprinter. Ik vind het een raar probleem, waar de minister volgens mij niet verantwoordelijk voor is. Eerst even naar de inhoud. Sprinters worden ingezet op korte afstanden, waar op andere trajecten met bus of sneltram gereisd wordt. Bus en sneltram hebben geen toilet. Waarom moet een trein die dan wel hebben? Waarom stelt de minister andere eisen aan het staatsbedrijf NS dan aan de private buitenlandse bedrijven Veolia en Connexxion? De bestuurlijke vraag vind ik nog interessanter. Waarom bemoeit de minister zich ermee? De NS is een staatsbedrijf, waarvan 100% van de aandelen in handen is van de staat. Het ministerie van Schultz treedt als aandeelhouder op. Maar de aandeelhouder bemoeit zich niet met de inhoud van de dienstverlening, die is geïnteresseerd in rendement en misschien in de strategie. Wc’s vallen onder geen van beide. De minister heeft in het aandeelhouderschap dus geen aanknopingspunt om zich met de dienstverlening te bemoeien. Daarnaast heeft de Staat met de NS een dienstverleningsovereenkomst gesloten. De NS levert publieke diensten en de Staat betaalt daarvoor. Staat in die overeenkomst dat iedere trein een wc moet hebben? Ik acht het zeer onwaarschijnlijk. Maar als het wel zo is, dan moet Schultz zich niet over de oplossing buigen, maar de NS alleen verplichten te doen wat is overeengekomen. Dan kan ze zeker geen derde partij (Prorail) met het probleem opzadelen. Als de overeenkomst niet voorziet in een toiletregime, dan heeft de minister helemaal geen poot om op te staan. Dan is het een keuze van de NS, die de politiek onwelgevallig is, maar waar ze niets aan kan doen. Zoals de politiek ook machteloos staat bij de sluiting van Organon (al zijn de consequenties daarvan groter). Er is dus geen enkel goed motief te verzinnen waarom de minister van Infrastructuur en Milieu oplossingen zou moeten bedenken voor veronderstelde plasproblemen van klanten van de NS. Weer een voorbeeld van onterechte en zinloze bemoeienis van overheid en politiek met private dienstverlening. Excellentie mevrouw Schultz van Haegen – Maas Geesteranus, stop met uw pogingen om het bestuur van de NS over te nemen. Zeg gewoon tegen de SP: ‘Daar gaan wij niet over. Belt u vooral met de ceo van de NS, maar val mij er niet mee lastig’.