Strategie opnieuw op de bestuurders-agenda!

Datum: 07-01-2013

Strategie opnieuw op de bestuurders-agenda!

Missie, visie en strategie
De missie is de ideƫle doelstelling van de organisatie. Hiertoe is de organisatie op aarde. De missie geeft aan wat het bestaansrecht van de organisatie is.
De visie geeft aan hoe de missie in de praktijk gebracht wordt, welke beelden daarover zijn. In de care wordt vaak aangegeven hoe er tegen de klant aangekeken wordt en welke ambitie de organisatie heeft om de klant te bejegenen.
De strategie is een plan dat richting geeft aan de organisatie. Met de strategie wordt de visie verwezenlijkt, rekening houdend met omstandigheden. Een impliciet doel van de strategie is om de organisatie zo sterk mogelijk te positioneren.

Organisaties in de care verschillen sterk in de wijze waarop ze met deze begrippen omgaan. Naast deze drie begrippen worden ook andere begrippen gehanteerd zoals, meerjarenbeleid, zorgconcept, zorgvisie, besturingsvisie, kernwaarden en kerncompetentie en zo meer. Deze begrippen worden vaak in combinatie gebruikt met de eerste drie begrippen.

Wat ook opvalt is dat vaak maar een deel van de strategie opgeschreven wordt (misschien is dat wel de echte strategie). Als je zo duidelijk vertelt aan anderen wat je strategie is, dan gaat dat wellicht ten koste van de positionering. Zo staat bijvoorbeeld strategische samenwerking vaak niet in een strategisch beleidsplan.

Een ander onderwerp is de termijn waarover de strategische planning zich uitstrekt. De markt is niet meer zo voorspelbaar als enkele jaren geleden. Grote fouten in de strategie, dus op belangrijke strategische onderwerpen missers maken kunnen het voortbestaan van de organisatie in gevaar brengen.
Een veel gehoord en besproken onderwerp is de notie dat strategie maken in de toekomst anders zal gaan dan tot nu toe mainstream was. Daarbij wordt naar voren gebracht dat de planningshorizon kort is en dat het dus moeilijk is om te weten hoe de wereld er over een paar jaar uit zal zien. De top weet het zeker niet alleen en zal daarom verbinding moeten hebben met medewerkers in de organisatie. In dialoog met hen en met andere stakeholders krijgt de organisatie de informatie die zij nodig heeft om de steven te wenden.

Kortom, het begrip strategie en de wijze waarop dit tot stand komt, is omgeven met vragen.
Wat moet ik doen, wanneer, in welke cyclus, met wie, wanneer heb ik dan een goede strategie?

Laat een reactie achter