Het verhaal van de apotheker
Datum: 28-11-2011
Het verhaal van de apotheker
Op 22 november schreef ik een blog over de toekomst van de zorg (http://evelinekroezen.c3log.nl/de-toekomst-van-de-zorg/). Het algemene verhaal dat ik daar vertelde, wil ik graag verduidelijken met een voorbeeld uit de praktijk. Een apotheker vertelde mij dat veel oudere patiënten hun medicijnen op zo’n manier laten bezorgen, dat er zo vaak mogelijk een bezorger aan de deur komt. Zij doen dit door steeds een ander recept te laten bezorgen en niet alle recepten in één keer. De apotheker vermoedt dat dit komt doordat deze patiënten zich eenzaam voelen en behoefte hebben aan een praatje. Al is het maar een praatje met de bezorger van de apotheek. Door deze inefficiënte werkwijze, die overigens heel begrijpelijk is, wordt de zorg duurder.
De apotheker kan het zo laten. Hij kan het signaal echter ook oppakken en bij de gemeente of bij een welzijnsorganisatie neerleggen. Deze kunnen activiteiten opzetten, waardoor de ouderen zich minder eenzaam voelen. Bijvoorbeeld een telefooncirkel, waarbij de ouderen elkaar dagelijks opbellen. Maar er zijn natuurlijk allerlei andere activiteiten te bedenken om de eenzaamheid te doorbreken. Deze mensen zullen daardoor waarschijnlijk minder beroep doen op de bezorger van de apotheek. Het zou me niet verbazen als zij überhaupt minder medicijnen nodig hebben, omdat zij meer sociale contacten hebben. Zo dalen de kosten van de zorg.
Een klein voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. Ongetwijfeld zijn er nog veel meer voorbeelden. Ik houd me daarvoor van harte aanbevolen.