Inspiratie uit Boston: de jaarlijkse bijeenkomst van Academy of Management
Datum: 14-08-2012
Inspiratie uit Boston: de jaarlijkse bijeenkomst van Academy of Management
Vorige week om deze tijd liep ik van de ene presentie naar de andere. Dwars door het winkelcentrum Copley Place van conferentiehotel naar conferentiehotel. De jaarlijkse bijeenkomst van de Academy of Management is een grote happening. Er waren 11.004 deelnemers/participanten uit 85 landen. Daarvan kwamen er 369 uit Nederland. De douane kreeg op 2 augustus zowel in Nederland als in de VS veelal hetzelfde antwoord op de vraag ‘wat gaat u doen?’. Naar een conferentie was een veel gehoorde reactie, want ik denk dat meer dan helft van het Delta Airlines vliegtuig gevuld was met Academy-gangers.
De jaarlijkse bijeenkomst kent een vaste opbouw. De eerste 2 dagen zijn er workshops voor professionele ontwikkeling. Het aanbod is zeer gevarieerd. Zo ben ik naar de workshop over narratieven geweest: hoe bouw je een verhaal op? En heb dat ter plekke geoefend met een Nederlandse Mark, die toevallig naast mij zat. Een geluk, want als je zoiets moet oefenen, vind ik het prettiger om mijn eigen taal te spreken. De voertaal is Engels, maar iemand van Aziatische afkomst is soms moeilijk te volgen. Toch is het ontzettend leuk om met mensen uit allerlei continenten om tafel te zitten en ervaringen te delen.
De derde dag ligt de nadruk op een gezamenlijke Academy-spirit. Met speeches, prijsuitreikingen, bedankjes en veel bijeenkomsten over het centrale thema, dit jaar ‘de Informele Economie’. Informele economie wordt door economen omschreven als dat deel van de economie, waarbij geen belastingen worden betaald. Sociologen leggen meer de nadruk op het ontbreken van institutionalisering en regulering. Tijdens een symposium over de informele economie en consultancy merk je dat collega’s uit Afrika en Azië zich veel beter in het thema in kunnen leven dan Europeanen of collega’s uit de VS. In Afrikaanse landen zijn er bijvoorbeeld officiële programma’s, waarbij adviseurs behulpzaam zijn om informele business op te zetten. Het achterliggende idee is dat de verdiensten in de informele economie gebruikt kunnen worden om in het levensonderhoud te voorzien en kinderen naar school te laten gaan.
De laatste twee dagen komt het wetenschappelijke werk aan bod in papersessies en symposia, georganiseerd door de 25 divisies en ‘interest groups’ die allen iets met management te maken hebben. Dat varieert van strategie tot ethiek en van logistiek tot conflictmanagement. Dit jaar kon ik een presentatie geven over het onderzoek dat Léon de Caluwé en ik naar de interactie tussen klant en adviseur hebben gedaan. De feedback die je na de aanmelding van je paper van de reviewers krijgt, is niet mals. Ik leer er veel van. Van de 6672 aanmeldingen zijn er ‘slechts’ 1890 papers geaccepteerd om een presentatie te geven. Voor de management consultancy divisie (waaronder ons onderzoek valt) zijn 12 van de 68 papers geaccepteerd om te presenteren. Dat lijkt misschien een laag aantal, maar het onderzoek in de consultancy staat relatief gezien nog in de kinderschoenen.
De vijf dagen Academy leveren voldoende stof tot nadenken en inspiratie voor praktijk èn onderzoek op. Volgend jaar is de happening in Orlando (Florida) en het jaarthema gaat over de problemen van het kapitalisme. Voor wie het mee wil maken: in het voorjaar kan je je aanmelden.