De ROM-filmpjes zijn er!

Datum: 26-04-2012

De ROM-filmpjes zijn er!

Vorig najaar ontstond in de werkgroep bevordering implementatie ROM ggz het idee dat het concrete, dagelijkse gebruik van ROM (Routine Outcome Monitoring) het beste voor het voetlicht zou kunnen komen door filmpjes. Er waren een paar voorbeeldfilmpjes maar de eigenaren waren niet tevreden over de kwaliteit van beeld en geluid voor het grote publiek. Daarom zijn de handen ineen geslagen en ziehier (op de website van GGZ Nederland) het resultaat: 8 filmpjes. Chapeau voor de makers en de mensen die in de filmpjes laten zien hoe zij ROM gebruiken.

Er is een filmpje voor cliëntenraden, dat wat meer op de beleidsmatige kant van ROM ingaat. De andere filmpjes tonen hoe het aankomt op de gesprekstechnieken van de behandelaar en begeleider. Bijvoorbeeld in het filmpje waarin de cliënt aangeeft, dat ze geen zin heeft in weer een vragenlijst. Gaat het om vermoeidheid of om de disfunctionaliteit van een vragenlijst op dat moment? Of gaat het om het opzien tegen de confrontatie met de uitkomsten? Hoe ga je daar als behandelaar of begeleider mee om?

Er zijn ook filmpjes met het viergesprek tussen kind, ouders en behandelaar. Je ziet de interactie en de non-verbale signalen. Het tempo is hoog. De wijze van aanspreken door de behandelaar is vrij direct en resultaatgericht. Je herkent het stramien van het oplossingsgerichte feedbackgesprek als achterliggende (werkzame!) methode: herkennen, begrijpen, waarderen en handelen.

En dan het filmpje met de cliënt-met-uitstekende-gespreksvaardigheden: de behandelaar scoort in zijn observatielijst hoog op ‘angst’. De cliënt herkent het niet direct en zit wat te zoeken. Behandelaar: ‘ik moet het meenemen’. Maar de cliënt komt terug met de vraag aan de behandelaar: ‘waar heb je het aan gezien?’. Ik vind dat een voorbeeld van de gelijkwaardigheid in het gesprek.

De filmpjes bieden de mogelijkheid om er als behandelaar of begeleider mee aan de slag te gaan en je af te vragen hoe jij de situatie zou aanpakken? De filmpjes zijn ook als casuïstiek te gebruiken in een teambijeenkomst. Er valt veel uit te leren en je kunt als team bepalen hoe je de gesprekken wilt voeren. Mooi dat de filmpjes er zijn en hopelijk komt dat ten goede aan de nog steeds broodnodige  inhoudelijke discussie over de ontwikkeling van ROM.

Laat een reactie achter