Nut of doel van interim management

Datum: 22-02-2011

Nut of doel van interim management

De laatste jaren heeft interim management in de gezondheidszorg een vlucht genomen. Waar vroeger de interimmer werd ingezet om in tijden van crisis beweging te forceren, is het vak van interimmer veel gedifferentieerder geworden. Interimmers worden op elk niveau van de organisatie ingezet, van raad van bestuur tot aan teamleider en tevens verdeeld over een groot aantal vakdisciplines.
Er zijn ook verschillende doelen waarvoor gebruik gemaakt wordt van de inzet van een interimmer. Het vak van interim management is omgeven van het idee als zou het duur zijn. Dat is een mooie insteek om te bespreken, want de kosten hangen af van het doel dat je wilt bereiken, of nog mooier gezegd, het nut dat het oplevert voor de organisatie.
Nut is een mooi begrip. Het is wat objectiever dan doel. Je kunt een doel halen, maar wie zal zeggen of het ook nut gehad heeft. In zijn algemeenheid worden er veel onzinnige doelen gesteld.
Nut is veel resultaatgerichter dan doel. Resultaten staan immers altijd ten dienste van iets. Een synoniem voor nut is utiliteit. Bij het nemen van een personele beslissing is utiliteit altijd in het geding. Neem bijvoorbeeld de personele beslissing om een assessment in te zetten. Stel dat een assessment Euro 3000,– kost. De vraag is dan wat de utiliteit is van deze beslissing.
Als het assessment de kans verkleint dat de nieuwe manager binnen drie maanden brokken maakt, dan zou je de kosten van het voorkomen van die brokken * de kans daarop, utiliteit kunnen noemen. Een voorwaarde is dan wel dat de kans op brokken inderdaad verkleind wordt door het inzetten van een assessment of de daaruit voortkomende beslissing. Een redenering zou kunnen zijn: De risico’s van het aanstellen van een manager worden in beeld gebracht en gezocht wordt naar een adequate beperking van die risico’s.
Zo kan utiliteit ook een rol spelen bij het inzetten van een interim manager. Als een organisatie-onderdeel door de inzet van de interim manager beter gaat functioneren, bijvoorbeeld door een lager ziekteverzuim, dan stijgt de utiliteit van de interimmer, het nut neemt toe. Dat lijkt zinvoller dan slechts naar kosten te kijken.

Het lijkt me goed om het begrip utiliteit meer te betrekken in belangrijke organisatievragen en dus ook bij de inzet van interim management. Het kan best zo zijn dat een interimmer zijn geld dubbel en dwars waard is (de utiliteit verhoogt), al kost hij veel geld.

Laat een reactie achter