Organisatieadvieswerk: er hangt verandering in de lucht
Datum: 11-06-2011
Organisatieadvieswerk: er hangt verandering in de lucht
Het is zaterdag. De campus van de Vrije Universiteit is vandaag niet bevolkt met studenten. Er lopen mensen met badges aan oranje koorden. Het zijn zo te noemen ‘hybriden’. Ze zijn veelal zowel (wetenschappelijk) onderzoeker als werkzaam als management consultant. In Amsterdam zijn zo’n 160 hybriden bij elkaar, uit diverse landen, om 3 dagen over het organisatieadviesvak te spreken. Als één van de deelnemers kan ik op zaterdagmiddag melden, dat ik op een inspirerende driedaagse Management Consultancy Division Conferentie (MCD) terug kijk.
Wat was de rode draad tijdens de drie dagen? Er hangt verandering in de lucht. In alle aanwezige landen speelt de vraag hoe de consultancy zich gaat ontwikkelen. In alle landen wordt gesignaleerd dat de markt van vraag en aanbod verandert. Het pre-MBA-tijdperk, waarin een adviseur zijn/haar kennis in de organisaties bracht, is voorbij. Klanten zijn goed opgeleid en deskundig. Op bepaalde terreinen gespecialiseerder en deskundiger dan hun adviseur.
Twee keynotespeakers, Andrew Sturdy en Hans Strikwerda benadrukken dat de eenentwintigste eeuw een andere oriëntatie van consultants vraagt. De eenentwintigste eeuw ontpopt zich als een ‘information society’.
Sturdy stelt dat managers en management consultants steeds meer op elkaar gaan lijken: consultants gaan managen en managers adapteren adviesvaardigheden. De grenzen en scheidslijnen worden dunner en meer fluïde.
Hans Strikwerda meent dat er teveel conventionele denkers zijn en er in organisaties behoefte is aan onafhankelijke geesten, die niet op één vlak expertise hebben. Want die expertise en specialisaties hebben de organisaties zelf in huis. De nieuwe rol van de consultant zou meer gericht moeten zijn op het werken aan integratie dan aan specialisatie. Het ‘solutions-denken’ raakt ‘uit’. Consultants staan voor de uitdaging aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de samenleving.
Het thema van de conferentie was ‘Exploring the professional identity of management consultants’. En dat is wat we hebben gedaan: er waren relatief minder ‘how to do’- bijdragen en meer reflectieve bijdragen over het vak. De antwoorden zullen zich in de komende jaren gaan vormen. Opmerkelijk is dat twee jaar geleden, tijdens de MCD-conferentie in Wenen, het bewustzijn over de zich veranderende context en het bewustzijn over het zich veranderende vak op een veel lager pitje stonden.