Wat doe je?
Datum: 28-09-2010
Wat doe je?
Wat doe je?
Vorige week volgde ik een persoonlijke mediatraining bij Barnyard, de organisatie die ook onze boekjes verzorgt. Een bijzonder locatie op de zolder van een oude pastorie in een klein dorp.
Ik schrijf veel en ik praat veel, maar de vraag is of de boodschap altijd overkomt.
Als je oefent om je verhaal te vertellen in een interview, dan kom je al snel tot de essentie. De boodschap moet in een paar zinnen overgebracht kunnen worden. Ook als de journalist eigenlijk iets anders wil weten, dan jij wilt vertellen.
Tijdens de training oefen je allerlei interviews. De hele dag dikt je verhaal dan verder in, tot er aan het eind van de dag een paar oneliners over zijn over Hans Hoek, over C3 en over de dingen waar ik verstand van heb.
Een van de mooiste oneliners van die dag vond ik die over C3. We leggen altijd uit dat we met advies en interim-management de zorg verbeteren. Dat we dat doen voor strategische vraagstukken en besturingsvraagstukken. Maar ook door te zorgen dat de werkprocessen beter verlopen en professionals hun werk beter (kunnen) doen. We doen dat om te zorgen dat de klant van onze klant, de patiënt of bewoner, er beter van wordt. Of met andere woorden betere zorg krijgen.
Dit lange en abstracte verhaal blijkt tot een zin teruggebracht te kunnen worden:
Wij zorgen dat dokters en verpleegkundigen beter worden (in hun werk).
Korter en krachtiger kan het niet. Een mooie oneliner, die ik nog vaak zal gebruiken.
Over de andere kernboodschappen leest u op een ander moment.