Oud denken, regentengedrag
Datum: 06-03-2009
Oud denken, regentengedrag
Hier moest ik aan denken toen ik het interview las met Roelf de Boer als nieuwe voorzitter van de ziekenhuiskoepel in de Volkskrant van 2 maart 2009. Dhr. De Boer is verbaasd over de houdbaarheidsdatum van bestuurders in ziekenhuizen. De wijze waarop hij de situatie analyseert vind ik wat kort door de bocht om het zo maar eens te noemen. Het hele interview is gelardeerd met jumping conclusions. In het interview wekt hij de indruk het allemaal wel te weten, weet ook direct wie er schuldig zijn (de specialisten) en en passant krijgen de raden van toezicht ook nog een tik mee. Het is volstrekt onduidelijk hoe hij aan deze kennis komt. Heeft hij onderzoek gedaan, heeft hij met partijen gesproken? Baseert hij zich op de uitzonderlijke situaties die de pers halen en betekent dat dan dat het in de rest van de ziekenhuizen ook wel zo zal zijn? Het heeft er alle schijn van dat hij zijn meningen baseert op de uitzonderingen. Daar gaan we weer dacht ik, weer iemand die aan bashing doet van het management in de zorg en zo het imago van de zorg verder naar beneden haalt. Wellicht vast niet zijn bedoeling maar toch….
Het artikel gaf mij de indruk van een olifant die door de porseleinkast loopt. Waar is dat nu voor nodig? Helpt dit nu om het imago van de zorg in de pers en de politiek te verbeteren. Mag toch aannemen dat dhr. De Boer juist daarvoor is binnengehaald.
Voor mij sprak uit het hele interview weinig respect voor de zorg en de professionals die daar werkzaam in zijn. Ik was dan ook enige mate onthutst dat je je als nieuwe voorzitter zo wilt profileren en denkt met krachtig taalgebruik het wel even allemaal recht te zetten. Daarmee gaat hij wat mij betreft voorbij aan de grote inzet van al die professionals, managers en bestuurders in de ziekenhuizen die er voor zorgdragen dat onze ziekenhuis zorg tot een van de beste in Europa behoort. Het zou goed zijn als dhr. De Boer zich zou verdiepen in de context van de zorg, de materie leert begrijpen en professionals. Dan kom je op heel andere oplossingen, dan het blijven hangen in macht en structuurvraagstukken. Oplossingen die bijdragen aan waar het in de ziekenhuiszorg werkelijk om gaat en terugbrengen naar de essentie, klaar staan voor de patiënt en goede zorg en behandeling geven.