Zo maar een ziekenhuis: observaties van een consultant als patiënt (3 en slot)

Datum:14-10-2009

Zo maar een ziekenhuis: observaties van een consultant als patiënt (3 en slot)

Het opnameproces en het ontslagproces heeft een verschillende logistiek. Verschillende logistieke processen kun je beter niet mengen. Toch werden op de kamer waar ik lag door elkaar twee mensen ontslagen, moest er een langer blijven en werd een vierde patiënt opgenomen. Op andere kamers was het niet anders. Dat leidt tot chaotische gang van zaken op de kamer voor patiënten en verpleging en tot verschillende emoties. De beddenafdeling is groot genoeg. Er zijn kamers niet in gebruik. Waarom neem je niet op donderdag op op kamer A, waar je vrijdag ontslaat en neem je op kamer B de opnames voor operaties vrijdag op. Dat werkt een stuk efficiënter.

Het heeft nog een groot voordeel. Tussen ontslagen en opnames door kwam er eerst een mevrouw om de kamer te poetsen en daarna een mevrouw om de gebruikte bedden te verschonen. Beide ging niet soepel. De poetsmevrouw moest tussen bedden in gebruik door manoeuvreren en kon haar werk maar half doen. De kamer werd zeker niet goed schoon gemaakt. En de mevrouw van de bedden moest drie keer terugkomen voor weer een bed. Beiden hadden hun eigen proces, wat niet op elkaar afgestemd leek. Als je het zo plant, dat op kamer A op vrijdag iedereen ontslagen wordt (complicaties daargelaten) en op B opgenomen, dan kan kamer A goed schoon gemaakt worden en kunnen alle bedden verschoond worden, zodat kamer A weer spick en span is voor opnames op maandag. Ook dat is efficiënter en het komt de kwaliteit van de hygiëne op de kamer zeker ten goede.

Ik herhaal ter afsluiting nog een keer wat ik in het begin zei. Ik lag in een goed ziekenhuis en ben als patiënt tevreden. Maar als consultant zie ik allerlei zaken, die heroverwogen kunnen worden en waarschijnlijk beter kunnen. Niet alleen in dit ziekenhuis, maar in veel ziekenhuizen. Daar heb je het oog van de buitenstaander voor nodig. C3 vervult regelmatig die rol van analyse van zorgprocessen en met de medewerkers komen tot verbetering en het loslaten van de ingesleten routine. Daarom kan ik het ook als patiënt niet laten om met de consultantsblik te kijken naar wat er op zo’n afdeling gebeurt.

Laat een reactie achter