Zo maar een ziekenhuis: observaties van een consultant als patiënt (1)

Datum:12-10-2009

Zo maar een ziekenhuis: observaties van een consultant als patiënt (1)

Eind vorige week werd ik in een ziekenhuis opgenomen voor een chirurgische ingreep. Een regionaal ziekenhuis, dat goed bekend staat, goede kwaliteit van zorg heeft en financieel gezond is. Over de medische behandeling en de verpleging en verzorging ben ik tevreden. Maar ik heb last van beroepsdeformatie, dus kijk ik vanuit mijn ziekenhuisbed ook hoe de zorg- en bedrijfsprocessen verlopen en er vallen mij allerlei zaken op. Zaken die anders en beter kunnen. Verbeteringen die ongetwijfeld niet alleen in dit ziekenhuis gelden, maar op meer plaatsen te realiseren zijn. Daarom de kop ‘zo maar een ziekenhuis’.

Ik werd op donderdag opgenomen en geopereerd. Dat was een ordelijke dag. Veel opnames, veel operaties, maar alles verliep volgens plan. De verpleging had de zaak goed in de hand en straalde rust uit. Vrijdag was volstrekt anders. Veel patiënten van donderdag moesten ontslagen worden, maar tegelijk werden in een razend tempo patiënten voor operaties opgenomen. Alles liep door elkaar. De OK planning liep niet soepel. Ontslagen liepen uit, omdat anderen (arts, fysiotherapeut en stomaverpleegkundige) zelf bepaalden hoe laat ze kwamen. En het overzicht helemaal zoek raakte. Patiënten moesten langer op ontslag wachten De verpleging was het overzicht kwijt en gestresst. En tot overmaat van ramp moest een groot deel van het team van 9 tot 12 naar een cursus patiëntvriendelijkheid, waardoor er weer invallers moesten komen. Kan dat anders?

–        Waarom moet de fysiotherapeut of de stomaverpleegkundige op de dag van ontslag langskomen voor adviezen voor thuis? Kan dat niet een dag eerder als de patiënt zich toch ligt te vervelen? Dat scheelt een hoop wachttijd en ergernis bij patiënt en verpleging op de dag van ontslag.

–        Maar als die deskundige echt op de dag van ontslag moet komen, laat er dan een afspraak zijn hoe laat. Nu prevaleert het belang van de fysiotherapeut/specialistisch verpleegkundige/arts boven dat van patiënt en verpleging op de afdeling.

–        Kan de planning van cursussen voor het personeel beter afgestemd worden op de workload. Als er donderdag en vrijdag een druk OK programma is, dan is het dus druk op de verpleegafdeling chirurgie. En is het niet handig het personeel op die dag aan het productieproces te onttrekken. Wie zorgt er dat de planning van de OK, de planning van P&O en de afdelingsplanning op elkaar zijn afgestemd?

Patiënten worden van de afdeling naar de OK gebracht en van de verkoeverkamer weer naar de verpleegafdeling gereden. Dat halen en brengen geschiedt door twee hoogopgeleide verpleegkundigen. Die moeten hun werk onderbreken als de OK belt. Dat de OK bepaalt wanneer de patiënt moet komen en gaan is logisch. Maar moet dat halen en brengen gebeuren door MBO en HBO opgeleide verpleegkundigen? Inhoudelijk is daar geen reden voor. Waarom geen lager opgeleide mensen ingezet als patiënttransporteur, zoals we dat ook doen met voedingassistenten? Van 8 uur tot 15 uur is er continu werk voor deze krachten. Het levert besparing op en de verpleging kan beter ingezet worden voor datgene waar ze voor zijn opgeleid.

In sommige (academische) ziekenhuizen worden patiënten overigens wel door andere krachten vervoerd.

Wordt vervolgd.

Laat een reactie achter