De CVA zorgketen voorbij
Datum: 26-04-2009
De CVA zorgketen voorbij
In Nederland krijgen naar schatting jaarlijks 40.000 mensen een CVA. De verwachting is dat dit aantal tot 2025 met 40% stijgt. Bij een CVA is het belangrijk welke zorg je als patiënt in de eerste periode krijgt. Zo snel mogelijk naar het ziekenhuis en daarna zo snel mogelijk revalideren is het devies. Wat na de revalidatieperiode rest, is voor de persoon in kwestie èn de familie een vervolgopgave. In deze fase is het veelal onduidelijk bij wie ‘de patiënt’ en zijn familie het beste terecht kan voor deskundig advies en voor zorg.
In de hele periode heeft de patiënt met zeven zorgorganisaties en drie financieringsvormen te maken, als het tegen zit. En met een veelvoud aan zorgprofessionals. We organiseren de zorg in een keten en de patiënt wordt verplaatst van schakel naar schakel. Mijn stelling is dat de zorgketen aan het einde van zijn ontwikkelpotentieel zit. Zorgketens, met alle goede bedoelingen en enthousiasme, hebben hun beste kunnen bereikt.
Met name de gescheiden financieringsbronnen: ziektekostenverzekering, AWBZ en Wmo, maken het onmogelijk om zorg vanuit één visie, aanpak en vast team van professionals voor de patiënt te organiseren. De gevoeligheid tussen zorgorganisaties onderling en zorgprofessionals onderling (wie is in de lead?) maken het er niet eenvoudiger op. Het ‘gemodder’ in de zorgketen leidt hoogstens tot optimalisatie, niet tot vernieuwing. Waarbij de zwakste schakel of de slechts betaalde zorgorganisatie het niveau van het totaal bepaalt.
De zorgketens hebben hun beste kunnen bereikt. Het is tijd voor een andere vorm. En die vorm is ook mogelijk: drie typen van gefinancierde zorg onder één dak. Het CVA-Centrum of het Herstel-Centrum is daarmee geboren. Eén contactpersoon/vraagbaak voor als het nodig is; voor altijd. Zo snel mogelijk naar huis maar ook een aangename en goede plek om te revalideren. Niet meer al die gezichten maar één vast team van zorgprofessionals. Zorg van kop tot staart in het hele ziekteproces op of vanuit één plek. Net zolang nodig is. Bij terugval is er een vertrouwde vraagbaak, ook voor familie.
Het kan met een Centrum anders: de-zorgketen-voorbij als antwoord op al het versnipperde gedoe.