Projecten leiden, balans in een driehoeksverhouding?
Datum: 22-09-2008
Projecten leiden, balans in een driehoeksverhouding?
Onlangs waren wij als collegae met elkaar in gesprek over het onderwerp projecten leiden. Hoe doe je dat? Wat heb je nodig? Wat maakt een project tot een succes? Wat zijn onze eigen ervaringen? Er ontspon zich een boeiende gesprek, waarbij alle vragen in korte tijd de revue passeerden. Het gaat te ver om dat allemaal in deze blog te beschrijven, maar het is wel aardig om u deelgenoot te maken van de essentie van het gesprek.
Voordat ik hieraan begin eerst even dit:
In ons werk komen wij regelmatig in aanraking met projecten in allerlei soorten en maten. Een eerste kritische blik leert al vaak dat een groot deel van die projecten de naam project niet waardig zijn. Vaak gaat het dan om initiatieven of zaken die gewoon in de staande organisaties georganiseerd kunnen worden. De noodzaak om het te verbijzonderen als project is onduidelijk. Zogezegd verloren energie en menskracht.
Wellicht eens aardig om binnen uw eigen organisatie na te gaan welke “verloren” projecten er zijn. Misschien helpt onderstaande vragenlijstje:
1 Gaat de activiteit om het realiseren van iets nieuws?
2 Gaat de nieuwe activiteit buiten de normale bedrijfsvoering om?
3 Is er een duidelijke opdrachtgever?
4 Is er een duidelijk tijdspad?
5 Zijn er duidelijke kaders gesteld of te stellen (bv geld, beperkingen, uitsluitingen)?
6 Zijn er verschillende medewerkers van de organisatie bij betrokken?
7 Is het resultaat duidelijk geformuleerd?
Kunt u deze vragen allemaal met ja beantwoorden, dan heeft u te maken met een project of kunt u een project gaan samenstellen. Het gaat dus om die nieuwe activiteit(en) die dwars door de organisatie heen gaan (buiten de normale bedrijfsactiviteiten), een bepaald tijdspad en kaders kennen en voor een opdrachtgever uitgevoerd moeten worden. Het loont de moeite, c.q. de bestuurder/manager doet er verstandig aan, dit in één of andere projectvorm te gieten.
Goed nu terug naar het gesprek. Voor het welslagen van een project ben je afhankelijk van een aantal factoren. In essentie draait het om een drietal factoren, te weten gedrag, omgeving en techniek. Hoewel er meerdere modellen zijn over de dynamiek van projectmanagement, zijn ze bijna allemaal in de kern terug te brengen tot de drie eerder genoemde factoren. Als je de drie factoren in een figuur uitzet krijg je een fraaie driehoekspiramide (zie figuur). In mijn volgende blog van morgen ga ik verder in op deze fraaie driehoekspyramide en sta ik stil bij de vraag of er balans moet zijn tussen de drie genoemde factoren.