Eisen aan organisaties in een concurrerende omgeving

Datum: 18-05-2008

Eisen aan organisaties in een concurrerende omgeving

Zorg en dienstverleningsconcepten vormen de kern van je organisatie. Wat zullen in de zorg de komende jaren de strategische issues zijn?

Hier volgen de belangrijkste:

  • Schaalgrootte.
  • Strategische samenwerking. · Portfolio.
  • Zorg en dienstverleningsconcepten.· ICT infrastructuur.
  • Vastgoed. · Human Source.
  • Make or Buy beslissingen.· Innovatie.
  • Bedrijfsvoering en control.

Wellicht zijn er nog wel enkele onderwerpen te noemen, maar deze zijn in ieder geval van belang. Het interessante is dat deze onderwerpen nauw met elkaar samenhangen. Zorg en dienstverleningsconcepten vormen de kern van de organisatie. Van daaruit wordt alles opgebouwd. Nu lijkt dat wellicht een open deur. Het valt mij echter op dat er meestal niet op deze wijze gesproken wordt over het organiseren van zorg.

Wat is een zorg en dienstverleningsconcept? In de Van Dale staat dat een concept een wijze van denken is, in dit geval over zorg en/of dienstverlening. Voor een goede zorgverlening is het van belang dat je een gedeeld beeld hebt over wat je goede zorg vindt. Voor een goede bedrijfsvoering is het van belang dat je een beeld hebt van de verschillende zorg en dienstverleningsconcepten in de organisatie. In een zorgverleningsconcept ligt besloten wat de kwaliteit van de geleverde zorg is, hoe het eruit ziet en wat die kwaliteit mag kosten. Je zou ook kunnen zeggen dat verschillende zorgconcepten synoniem staan voor verschillende business cases.

Een business case is een samenhangende opvatting over de wijze waarop je geld verdient met je organisatie. Nu de kern van het betoog: Als je business cases door elkaar lopen, dan kun je minder goed sturen. Dit impliceert dat de verschillende soorten van zorg en dienstverlening in ieder geval op papier gescheiden dienen te worden. Per business case kan besloten worden op welke wijze met de verschillende strategische items omgegaan moet worden. Dat stelt natuurlijke eisen aan de wijze waarop de gehele organisatie ingericht moet worden.

Laat een reactie achter