Hermythologiseren

Datum: 15-01-2007

Hermythologiseren

Vraagt u zich ook af waarom het zo lastig is om uw organisatie te veranderen. In het boek van Robert E. Quinn “deep change” las ik een interessant hoofdstuk waarvan ik de essentie voor u samenvat.

Weet u van alles waarom u het doet? Ik in ieder geval niet. Het idee is dat wij de wereld om ons heen waarnemen vanuit steeds dezelfde positie. We ontwikkelen in de loop van de tijd een formule voor succes. Positieve ervaringen bevestigen ons wereldbeeld, het denkschema, het paradigma of de mythe die aan bepaalde gebeurtenissen verbonden is. In feite dient al deze eerder vergaarde informatie als een landkaart voor ons dagelijks handelen. Het geeft ons zekerheid en het gevoel dat we ons leven in de hand hebben. Het probleem is echter dat de wereld om ons heen veranderd. Als we een nieuw gebied willen verkennen gebruiken we in veel gevallen de oude landkaart. (We weten immers niet dat het een oude landkaart is die geen passende route bevat voor nieuwe problemen.) Doordat we zeker menen te weten dat de kaart moet werken raken we verder af van mogelijke oplossingen en worden de problemen groter. Wat we zouden moeten leren is het herontdekken van ons eigen verhaal, onze eigen geschiedenis, onze eigen aannames. Met dit inzicht zijn we beter in staat een nieuw perspectief te maken.

Laat een reactie achter