De patiënt zit nog steeds klem
Datum: 31-07-2008
De patiënt zit nog steeds klem
Het is vakantietijd, dus komkommertijd voor de kranten. Toch stond er van de week een opmerkelijk artikel in de Volkskrant waarin men wist te melden dat de ziekenhuizen minder fouten maken. De kop vond ik pretentieus en eerlijk gezegd dacht ik ”dat kan toch niet waar zijn”! Al hoopte ik het wel, ziekenhuizen kunnen best wat positieve berichtgeving gebruiken. Aanleiding was dat het aantal claims voor ziekenhuizen fors is afgenomen Van 1.100 claims in 2006 naar 835 in 2007. Oké een daling die vermeldenswaardig is maar aan de andere kant: één zwaluw brengt nog geen zomer! Het merkwaardige van het artikel was dat men in de inleiding spreekt in termen van waarschijnlijk en ongepubliceerde cijfers. Maar naar gelang het artikel vordert wordt men opeens zekerder en kan men toewijzen hoe het is gekomen. Het is vooral aan de verzekeraar van de ziekenhuizen (Medirisk) te danken. Zij hebben de regels voor de eerste hulp afdelingen aangescherpt, met als uitkomst een daling in het aantal claims. Op zich is dat natuurlijk goed nieuws, maar rechtvaardigt absoluut niet een artikelkop met “ziekenhuizen maken minder fouten”. Ik vind dat, zoals al eerder gesteld, veel te pretentieus.
Nergens in het artikel een reactie van patiënten, patiëntenbelangenverenigingen of professionals. Later in de week verschijnt een ingezonden brief van een verpleegkundige die het artikel grondig aan de kaak stelt met eigen persoonlijke dramatische ervaring. Conclusie: heden ten dage weegt het organisatie- en/of professionalbelang nog steeds zwaarder dan het patiëntenbelang.
Het vraagt veel meer interventies, inspanningen en cultuurveranderingen van professionals en instellingen om het ziekenhuis veiliger te maken. Daar helpen goed bedoelde regeltjes van verzekeraars niet en zeker geen schamele boetes (meebetalen) van 5.000 euro voor ziekenhuizen. Het hele verhaal deed mij denken aan één van de cartoons die we hebben laten maken tijdens een van de masterclasses die wij als C3 hadden georganiseerd. Soms zeggen beelden meer dan woorden.