Manager bashing
Datum: 30-05-2008
Manager bashing
Zittend in de auto, op weg naar een verjaardag, scan ik de krant (NRC). Maakt u zich geen zorgen, ik zit niet achter het stuur, mijn vrouw rijdt. Ik lees de reacties op het artikel van Mirko Noordergraaf (bestuurwetenschapper aan de Universiteit van Utrecht) over de managers in de publieke sector. Het artikel van Noordergraaf, “Lang leve de managers” stond vorige week in de zaterdag NRC. Ik lees de reacties op dit artikel en word getriggerd door de headline ”geef de vakman ook verantwoordelijkheid”. Maar alvorens daarop in te gaan, eerst wat over het artikel van Noordergraaf.
Noordergraaf hield een pleidooi voor de managers in de publieke sector. Het manager bashing (vrij vertaald ‘het zwart maken’ van managers) moet maar eens stoppen. De opgave en problemen binnen de publieke sector worden onterecht in de schoenen van de managers geschoven. Ik ondersteun zijn pleidooi.
Het is te eenvoudig van zowel de politiek als de professionals om de problemen waar de publieke sector voor staat bij managers in de schoenen te schuiven. Onlangs nog een mooi staaltje manager bashing door Agnes Kant en consorten in een artikel over martkwerking in de zorg waargenomen (ook NRC). In dit artikel worden managers weggezet als een van de veroorzakers van de marktwerking in de zorg. Even los van het feit of dit zo is, is het op deze wijze wegzetten van managers in de zorg kortzichtig en te eenvoudig om zo te stellen. Wat mij daar tevens in tegenstaat is het wantrouwen dat er richting managers uit spreekt. Men spreekt over scheve machtsverhoudingen en het feit dat managers onvoldoende kennis hebben van de inhoud en te ver afstaan van de werkvloer. Er ontstaat een beeld of iedere manager alleen maar uit is op eigen gewin en zich niet wil inzetten voor de organisaties waar hij/zij voor werkt. Natuurlijk zullen deze managers er zijn maar dit is meer uitzondering dan regel.
Ik kan alleen maar spreken voor de gezondheidszorg en zie daar vele managers zich met hart en ziel inzetten. Managers die zich weten te verbinden met de werkvloer en de professionals. In staat zijn professionals te leiden en gezamenlijk op te trekken en zo betekenisvol prestaties weten neer te zetten. Prestaties waar patiënten, cliënten, zorgvragers op mogen rekenen.
Zowel managers als professionals doen er goed aan zich meer met elkaar te verstaan, naar elkaar te luisteren en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Stop de anti-manager pleidooien, stop het bashing van de manager. Het is verloren energie. Energie die beter ingezet kan worden om verbinding met elkaar te maken. Positieve energie die toekomt aan de werkvloer, de organisatie, het vak, de inhoud, de patiënt.
In mijn volgende blog mijn reactie op: geef de vakman meer verantwoordelijkheid. Een tip van de sluier: Professional kom uit uw Jan Mulder rol, morgen meer…