Tien tips om huishoudelijke zorg te krijgen
Datum: 29-11-2008
Tien tips om huishoudelijke zorg te krijgen
Afgelopen week hoorde ik een ervaring van iemand die probeerde om HV1 te krijgen. ‘Hulp zien te krijgen’ daar gaat het om, want de indicatie is gesteld. Vier uur per week HV1 tot september 2013 (bij leven en welzijn). Het betreft dus huishoudelijke verzorging in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, categorie 1: ramen zemen, stofzuigen, douche en toilet schoonmaken en dergelijke. Vervolgens is de vraag: hoe kom je aan de zorg? Dat zou bij de keuze van zorg in natura door een aangegeven zorgorganisatie eenvoudig moeten zijn maar dat is het niet altijd.
Nu is de situatie in deze voorbeeld-aanvraag zo, dat betreffende cliënt al jaren huishoudelijke verzorging krijgt, die wordt uitgevoerd door dezelfde zorgorganisatie. Het gaat hier nu om een toegekende verlenging. Echter: er is al 4 weken geen zorg ontvangen. Ra, ra, hoe kan dat? Om dat te kunnen ontdekken, zijn goede sociale vaardigheden en een zeer sterke mate van vasthoudendheid nodig.
Om een lang verhaal kort te maken: de zorgorganisatie kan helemaal geen HV1 leveren, want er is een groot tekort aan alfahulpen bij deze organisatie. De afgelopen jaren blijkt hulp op HV2-niveau te zijn ingezet. Dat is bij de herindicatie stopgezet. Zonder er iets voor in de plaats te regelen en zonder er iets over te melden.
Herkenning van de situatie? Hierbij 10 ervaringstips om HV1 te regelen:
1. Plan minimaal 2 achtereenvolgende dagen in de agenda om een aantal uur te telefoneren met zorgorganisaties en de gemeente.
2. Wees bij het algemene informatienummer van de zorgaanbieder op je hoede voor afschepende woorden en houd pen en papier bij de hand.
3. Vraag naar de naam van degene die HV1 regelt plus telefoonnummer en mailadres.
4. Als betreffende persoon niet bereikbaar is, vraag dan naar degene die hem of haar vervangt.
5. Als alle personen ‘in vergadering zitten’, kondig dan aan dat je over 1 uur terugbelt en doe dat ook.
6. Als een telefoniste het probeert met ‘ik mag niet doorverbinden’, geef dan aan dat dat ontoelaatbaar is en dat je de naam van de directeur wilt hebben.
7. Als je de juiste persoon uiteindelijk aan de telefoon hebt, verbaas je dan niet als wordt aangegeven: ‘u kunt beter HV2 aanvragen, want wij hebben een tekort aan medewerkers voor HV1 (alfahulpen)’.
8. Stel de gemeente op de hoogte van deze ‘praktijken’.
9. Vraag bij de gemeente om een aanvraagformulier voor omzetting naar een andere zorgorganisatie.
10. Leg contact met een zorgorganisatie die wel zorg kan leveren, die er ‘zin in heeft’ en die z’n zaakjes op orde heeft. Want die zijn er ook!