Waarom willen obers nooit afrekenen?
Datum: 25-06-2007
Waarom willen obers nooit afrekenen?
Een bekende grap is dat obers en verpleegkundigen gemeen hebben dat ze weglopen terwijl ze ‘Ik kom zo bij u’ zeggen. Bij obers zie ik dat regelmatig. Met verpleegkundigen heb ik zelf weinig ervaring.
Op een ander punt verschillen obers en verpleegkundigen zeker. De verpleging is erop gericht u zo snel mogelijk weer naar huis te krijgen. Obers willen dat kennelijk niet.
In Nederland duurt het vaak erg lang eer je de kaart krijgt en kunt bestellen. De logistiek van de gerechten uitserveren is meestal goed geregeld. Maar daarna begint het wachten en het wanhopig proberen aandacht te krijgen. Als de koffie geserveerd is, verliest de ober geheel zijn interesse in je. Obers krijgen kennelijk een speciale training om aan het eind van de maaltijd vooral niet meer naar de gast te kijken en diens verzoek om aandacht te negeren. Er wordt opgeruimd, met elkaar gesproken, in de lucht gestaard. Maar vooral niet naar de steeds wanhopiger gast gekeken. Die gast vraagt zich af hoe hij zich moet gedragen: netjes wachten, decent met de hand wuiven, keihard ober roepen. Of maar gewoon opstaan en weglopen.
Het maakt niet uit of je in een sterrenrestaurant of een lagere klasse zit, afrekenen is onmogelijk.
Hoe komt dat toch? Ik kan allerlei redenen bedenken, waarom een ober na de maaltijd zijn gasten snel weg wil hebben: je kunt de tafel nog een keer gebruiken, je kunt opruimen, je kunt vroeger naar huis. Maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom de ober een gast tegen zijn zin langer vasthoudt en negeert.
Ik blijf dus met de vraag zitten:
Waarom willen obers niet afrekenen?