Controle of vertrouwen, het vervolg……
Datum: 30-06-2009
Controle of vertrouwen, het vervolg……
Vertrouwen is een mooi maar complex begrip en heeft alles te maken met oordelen en interpretatie die je hebt. Mijn collega Harco de Bruin schreef daar gisteren een interessante weblog over (toeval bestaat niet). Maar terug naar mijn vorige blog:
natuurlijk snapte de professionals dat er control mechanismen nodig zijn maar men wilde weg blijven van het wantrouwen dat erachter schuil gaat. Wantrouwen genereert wantrouwen, dat schiet dus niets op. Het begint er mijns inzien mee dat er bij alle partijen de wil is om naar elkaar te luisteren en de wil is om gezamenlijk een oplossing te realiseren. Het begint ook met oordelen en denkbeelden los te laten. Het heeft veel, zo niet alles te maken met het loslaten van oordelen. Juist dit bracht de opening waardoor het gesprek een wending kreeg. Met elkaar zoeken naar een ontwikkeling waarin de professionals ook zelf zien en meegenomen worden in wat zij werkelijk doen/presteren. Waar professionals mee uit de voeten kunnen, inzicht krijgen in de uitkomst van hun dagelijkse beslissingen. Managers inzicht krijgen wat er daadwerkelijk plaatsvindt en juist vanuit hun kennis en kunde daarin kunnen ondersteunen in plaats van achter cijfertjes aanjagen.
Er ontstond een eerste begin van een overzicht waarin professionals hun eigen handelen in kunnen volgen en welke de basis vormde voor de input van een overzicht op eenheid/organisatie niveau voor het management.
Controle of vertrouwen? Het begint met vertrouwen, vertrouwen hebben en geven. Het is de basis van waaruit je wil werken. Controle wordt anders als beide partijen ermee aan de slag kunnen, het moet er zijn ter ondersteuning. Laat het systeem voor je werken in plaats van dat je werkt voor het systeem. Bovendien geeft het meer werkplezier en daarmee succes voor het bedrijf.