De kloof overbrugd
Datum: 30-06-2010
De kloof overbrugd
Op ons net uitgebrachte boekje krijgen we veel lovende reacties. Velen herkennen zich in de beschreven thematiek over de kloof tussen bestuur/management en professional. Het doet natuurlijk goed als je dit terug hoort. Tegelijkertijd weet je ook dat er geluiden zijn die zich niet in het thema herkennen. En, dat is maar goed ook. Stel je voor dat wij in het boekje de wijsheid in pacht zouden hebben. Enige bescheidenheid en gevoel voor realiteit is toch wel op zijn plaats.
Met dit gevoel voor realiteit weten we dat ieder zo zijn eigen kijk op zijn omgeving heeft. De werkelijkheden die we met elkaar creëren worden door iedereen anders waargenomen. Gelukkig is dat zo. Ik zou er niet aan moeten denken dat we allemaal op dezelfde wijze waarnemen en denkbeelden ontwikkelen. Buiten dat dit een uitermate saaie wereld zal worden, ontbreekt elke vorm van vrij denken en ontwikkeling van creativiteit.
Waar gedoe over ontstaat is als we de werkelijkheden als de waarheid, als enige oplossing gaan zien. In ons boekje proberen we daarvan weg te blijven. We beschrijven aan aantal situaties, doen voorzetten en houden een pleidooi voor een gespreksagenda.
In de marketing/reclamewereld zouden ze het boekje meer een “teaser” noemen. Iets wat nieuwsgierig maakt, verleidt, plagerig uitdaagt. Dat is wat we met het boekje beogen, het is een aanzet voor verdere discussie. Een aantal verhalen hebben voor de lezer iets van ‘ja en dan…………, hoe nu verder’. Nu dat is juist de bedoeling, we wilden er voor waken kant en klare oplossingen/modellen neer te leggen, voor zover dat überhaupt mogelijk is. Modellen zijn er al genoeg en hebben een hoog illusiegehalte als je vergeet de realiteit in acht te nemen.
Geen boekje gehad en interesse, kijk op de website van C3.