De Kool en de Geit als strategie

Datum: 23-01-2012

De Kool en de Geit als strategie

In mijn vorige blog had ik het over de vier woord strategie van Shell “More upstream, more profitabel downstream”. Hier een strategie van vijf woorden, “De Kool en de Geit sparen”. Deze strategie wordt gehanteerd door een organisatie die anderen niet voor het hoofd wil stoten. Het echte besluit om samen te werken en zich te verplichten wordt uitgesteld en naar voren geschoven. Daardoor krijgen machtsinterventies van de andere partij minder vaste grond en wordt er tijd gewonnen om iets constructievers te bedenken. Zo zie je maar dat de uitdrukking niet altijd een wat negatieve connotatie hoeft te hebben. Wat betekent de uitdrukking eigenlijk? De uitdrukking gaat volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) terug op een Frans raadsel(Ménager/Sauver la chèvre et le chou). Een man moet een wolf, een geit en een kool de rivier overzetten. Hij mag in de boot maar één dier of ding tegelijk meenemen en alles moet heelhuids overkomen. Dat betekent dat de geit niet de kans moet krijgen de kool op te eten en de wolf mag de geit niet aanvallen. Hoe vaak moet de man overvaren om de kool en de geit te sparen?

 Oplossing: De man moet zeven keer naar de andere kant varen.
1. Eerst de geit overzetten.
2. Leeg terugvaren.
3. De kool overzetten.
4. De geit mee terug nemen.
5. De wolf overzetten.
6. Leeg terug varen.
7. De geit weer ophalen.
Wat leert ons dit in het kader van strategie en samenwerken?
Aan elk vraagstuk zit een relationele kant en een inhoudelijke kant. De relationele kant beïnvloedt de inhoudelijke keuze. Immers als je niet zou denken dat de wolf zich wel zeker aan de geit zou vergrijpen, hoefde je niet zo’n ingewikkeld vaarschema te maken.
Soms moet je eerst voorwaarden creëren om vervolgstappen mogelijk te maken. Dat is een kwestie van ruim denken.

Laat een reactie achter