De schoenmaker en zijn leest
Datum: 15-06-2011
De schoenmaker en zijn leest
Het adviescollege toetsing administratieve lasten heeft onlangs geconstateerd dat zorgverleners zoveel tijd besteden aan administratieve verantwoording dat het verlenen van zorg onder druk komt te staan. Dit is geen nieuws voor mensen die ook maar iets hebben te maken met de zorg. Een hulpverlener vertelde me laatst weer hoe dat gaat. Zij spreekt een cliënt gedurende 5 minuten telefonisch. Vervolgens moet ze het dossier openen en een verslag van dit telefoongesprek maken. Daarna moet ze de tijd registreren, die ze heeft besteed. Zo schrijft ze voor een telefoontje van 5 minuten uiteindelijk een kwartier op. Deze administratieve lastendruk, zoals het met een mooi woord heet, vermindert het werkplezier van hulpverleners. En uiteindelijk ook hun motivatie. Zij zijn immers in de zorg gaan werken omdat zij mensen willen helpen en niet om een uitgebreide administratie bij te houden. In de zorg dreigt een groot tekort aan personeel. Daarom is het belangrijk om personeel te motiveren en te behouden voor de zorg. Het is van belang dat hulpverleners hun werk leuk vinden.
Het is begrijpelijk dat er veel aandacht is besteed aan het vergroten van de efficiency in de zorg. Dat kon echt beter. Het is ook voorstelbaar dat een goede monitoring van de activiteiten en een zorgvuldige tijdsregistratie een hulpmiddel is om deze efficiency te bereiken. Zo langzamerhand lijkt het echter alsof het middel een doel is geworden. Het is tijd om de focus te verleggen. Laat hulpverleners hulp verlenen. Laat zorgverleners zorg verlenen. En vertrouw erop dat zij hun werk efficiënt doen.