Digitale bijeenkomsten
Datum: 24-08-2020
Digitale bijeenkomsten
De laatste maanden heb ik, net als vele anderen, geregeld digitale bijeenkomsten georganiseerd. Zowel privé als voor het werk. Tot mijn verrassing vergen digitale bijeenkomsten veel meer voorbereiding dan fysieke bijeenkomsten. Je moet goed nadenken wat je wilt, welke informatie jij als organisator nodig hebt en welke informatie de deelnemers moeten krijgen. Ook moet er vooraf van alles geregeld worden. Het kan immers makkelijk fout gaan.
Bij C3 hebben we in kaart gebracht wat we hebben geleerd over digitale bijeenkomsten. Dit deden we middels een zogenaamde kennisontwikkelworkshop, een methodiek die is ontwikkeld door het Platform Advieskwalitiet. Tibor Goossens begeleidde deze bijeenkomst. De conclusie van de workshop was dat digitale bijeenkomsten inderdaad een grondige voorbereiding vragen. Het is van belang om goed na te denken hoe je je presentatie indeelt, hoe je zorgt dat de aandacht van de deelnemers erbij blijft, of je interactie met de deelnemers wilt en zo ja, hoe je dat vorm geeft. Een tweede conclusie was dat er bij digitale bijeenkomsten drie rollen zijn, de presentator, de moderator en de technicus. De presentator houdt zijn verhaal, zorgt ervoor dat dat in kleine behapbare stukjes wordt opgedeeld en geeft antwoord op vragen. De moderator bewaakt het proces, houdt in de gaten of de toehoorders vragen stellen door hun hand fysiek of digitaal op te steken en houdt de chat in de gaten. De technicus is beschikbaar voor technische problemen, die er naar mijn ervaring altijd wel zijn.