Dokter Yep helpt

Datum: 18-01-2011

Dokter Yep helpt

Afgelopen weekend vond ik de jaargids Dr Yep 2011. Tussen de tijdschriften bij de boekhandel. De jaargids telt 324 pagina’s. Een dik tijdschrift dus met een glossy uitstraling. Ik had nog nooit van Dr Yep gehoord maar dat lag aan mij. In november is Dr Yep in Nieuwspoort gelanceerd en is het eerste exemplaar van de jaargids uitgereikt aan de dames Borst en Schippers. Mevrouw Borst heeft destijds als minister verzucht dat een Michelin gids voor de zorg heel welkom zou zijn.

De jaargids van Dr Yep gaat in de richting van de Michelin gids voor ziekenhuizen maar ik vind Dr Yep leuker. Dat komt door de benadering die de Zorggeverij, de uitgever van Dr Yep, heeft gekozen. Voorop staat een appreciërende benadering: wat gaat goed in ziekenhuizen; waarin onderscheiden ze zich positief. De meer kritische geluiden worden geformuleerd als stimulans om het beter te doen. Niet zo’n azijnerige sfeer, waarin de zorg als problematisch wordt afgedaan.

De jaargids geeft per ziekenhuis voor 20 aandoeningsgebieden een score van 1 tot 4 plusjes. Eén plusje is de laagste score; vier plusjes de hoogste. Wat er dan precies zo goed is, wordt niet vermeld. Wel dat we voor de betreffende aandoening het beste kunnen kiezen voor de vier plusjes. Als ik een beroerte krijg, kan ik het beste naar het – voor mij gelukkig dichtstbijzijnde, Meander MC.  Maar voor een slokdarmverwijdering ben ik in Nieuwegein bij het St. Antonius ziekenhuis beter af.

Het interessantste zijn de Mystery bezoeken bij medisch specialisten. Voor elk ziekenhuis wordt een patiëntbeleving beschreven. De observaties beginnen bij het parkeerterrein en de daarmee gemoeide kosten, de geur in de centrale hal of bij de ontvangst door de polimedewerker. Een glimlach en een handdruk maken een wereld van verschil, blijkt uit de beschrijvingen. Allemaal herkenbare zaken. Zo ook het belang van een goede uitleg door de dokter, rust in plaats van gejaagdheid en een blijk van betrokkenheid. De belevingen zijn erg leuk om te lezen.

Dr Yep wil bevorderen dat we voor de beste zorg kunnen kiezen. Vergeleken met andere publicaties, zoals de AD- en Elsevierlijstjes of de websites van Kiesbeter of Zorgkaartnederland is Dr Yep een welkome aanvulling. De kracht zit in de toegankelijkheid en gevarieerdheid van de informatie. Ik hoop dat dokter Yep een lang en succesvol leven is beschoren.

Laat een reactie achter