Eerste workshop behandeling in de langdurige zorg
Datum: 11-06-2012
Eerste workshop behandeling in de langdurige zorg
Vorige week gaven Harco de Bruin en ik de eerste workshop over positionering en vormgeving van de behandelfunctie in de langdurige zorg. Het is een onderwerp dat leeft. Dat blijkt uit het feit dat er binnen no time 10 workshops vol zaten. Het blijkt ook uit de levendige discussies die tijdens deze eerste workshop vrijwel meteen ontstonden.
In deze blog beschrijf ik kort enkele inzichten, die tijdens deze workshop naar voren kwamen:
- De omvang van de organisatie bepaalt in grote mate de wijze waarop de behandelfunctie vorm gegeven kan worden. Kleine organisaties ontkomen er niet aan om de samenwerking te zoeken rond de behandelfunctie of deze elders in te kopen.
- VVT organisaties streven ernaar om de geriatrische revalidatie te behouden, ook al is de omvang van deze afdeling aan de kleine kant. Een belangrijk argument hiervoor is de motivatie van de medewerkers. Een revalidatieafdeling stimuleert de scholing en de ontwikkeling van de medewerkers en daarmee van de hele instelling. Bovendien vinden medewerkers het aantrekkelijk om op een dergelijke afdeling te werken.
- Het is noodzakelijk dat organisaties een visie hebben op behandeling. Als deze visie er niet is zweven behandelafdelingen en behandelaren. De verwachtingen zijn niet duidelijk, waardoor er zowel bij cliënten, als bij behandelaren als bij het management ontevredenheid ontstaat.
- Het is van belang dat organisaties weten wat zij van behandelaren verwachten. Moeten behandelaren alleen behandelen of spelen zij ook een rol in de ontwikkeling van de deskundigheid van de organisatie? En zo ja welke?
- Het lijkt onvermijdelijk dat er specialisaties ontstaan. Het is voor organisaties vrijwel onmogelijk om voor alle mogelijke cliënten een behandeling op maat te bieden.
- Met het scheiden van wonen en zorg, moeten organisaties gaan nadenken over de rol die zij willen vervullen binnen de eerste lijn. Als organisaties besluiten om actief te worden binnen de eerste lijn, vraagt dit goede afspraken met de zorgverzekeraars. Het vraagt ook andere competenties van medewerkers, niet alle medewerkers zijn geschikt om binnen de eerste lijn te werken.
De komende tijd gaan we meer workshops geven. Ik streef ernaar om in een volgende blog te beschrijven welke inzichten daar ontstaan.