Garage

harco

Datum: 31-03-2009

Garage

Vanmorgen was ik bij mijn garage om te laten kijken naar mijn auto-alarm dat die nacht twee keer afgegaan was. Als je ligt te slapen en het alarm van je auto begint te gillen, dan wil je niets liever dan het uit hebben. Ik ging er overigens vanuit dat het niet een inbreker was die aan mijn auto morrelde, maar dat het een technische storing moest zijn.

Ik was de eerste die dag voor de aanwezige monteur en we dronken gezamenlijk koffie.
Hij vertelde dat problemen met auto’s tegenwoordig uitgelezen worden met software. Daar was hij recent in geschoold. Je zou verwachten dat auto’s tegenwoordig minder storingen hebben. Dat is niet zo volgens de monteur. Onderhoud intervals zijn weliswaar twee keer zo lang geworden. Bij de beurt zijn er dan ook vaak twee keer zoveel dingen die moeten gebeuren. Zo op het eerste gezicht volksverlakkerij dus. Ook de motoren zijn ingewikkelder geworden. Dubbele nokkenassen en elektrische klepdeksels, allemaal veel storingsgevoeliger.
De monteurs moeten dus flink bijgeschoold blijven om te kunnen voldoen aan de vragen.
Ik zei tegen hem dat je dan geen groot verloop moet hebben. Bij een groot verloop is het immers bijna ondoenlijk om de benodigde kennis van auto’s goed te verankeren.
Dat was bij dit bedrijf gelukkig niet het geval. In de groep monteurs werkt meer dan de helft er al langer dan vijf jaar. Je moet ook een beetje met elkaar op kunnen schieten he, zei de monteur terwijl hij zijn laatste slok koffie nam.
Zonder een vaste ploeg zou het voor dit bedrijf bijna niet mogelijk zijn om de auto’s van klanten goed te maken.
Dat brengt mij op de stelling dat het leveren van kwaliteit te allen tijde een HR vraagstuk is.
De juiste mensen met de juiste motivatie en kennis op de juiste plek.

Meer weten over de visie, diensten, werkwijze of mensen van C3?

C3 adviseurs en managers
Kromme Nieuwegracht 13
3512 HC Utrecht
T: 06-835 83 444
E: c3@c3am.nl