'Garantie’ de oplossing voor het verminderen van medische fouten?
Datum: 22-05-2007
'Garantie’ de oplossing voor het verminderen van medische fouten?
Een aantal ziekenhuizen wil garantie op operaties geven. De kosten van de behandeling van complicaties binnen de garantieperiode zijn dan voor het ziekenhuis en niet voor de verzekeraar van de patiënt, meldt het Financieele Dagblad.
Een week na het bericht van Minister Klink van VWS met maatregelen om incidenten en vermijdbare gezondheidsschade te verminderen, komen ziekenhuizen met een antwoord. BNR Nieuwsradio heeft onderzocht dat een aantal ziekenhuizen een dergelijke garantie wil gaan geven, onder andere het Westfries Gasthuis in Hoorn. De NVZ laat bij monde van haar voorzitter weten dat het nog erg lastig is om vermijdbare en onvermijdbare schade goed te definiëren. Toch staat de NVZ positief tegenover een ‘garantie-concept’.
Ik vind het een heel interessante gedachte. Dokters die voor een bepaalde periode verantwoording nemen voor de effecten van hun handelen. Het vervelende is dat ik net een ‘akkefietje’ met de garantie-systematiek heb gehad. Dat kleurt mijn kijken naar dit idee.
Wat is de situatie? Vorig jaar oktober, tijdens een vakantie, weigerde mijn fototoestel nog langer zijn werkzaamheden te doen. Ruim een jaar oud – hij deed niks meer. Thuisgekomen stelde de meneer van de fotozaak de diagnose: het objectief ging er niet meer in. Eigenlijk mag dat niet, vond hij. Dus: verzending naar de fabriek met het verzoek om coulance te betrachten. Want de garantietermijn van 1 jaar was krap 3 maanden verstreken en dit soort mankementen hoorde toch niet zo snel voor te komen.
En toen begon het lange wachten. Af en toe maar eens een bezoekje aan de fotozaak om te informeren waar het fototoestel bleef. Oh u bent mijn bonnetje kwijt? Dan thuis maar even zoeken naar het bankafschrift. Bankafschrift opgeduikeld en weer…..het lange wachten. Inmiddels had ik zo’n zes maal geïnformeerd. Thuis werd ik meewaardig aangekeken. Niet assertief genoeg, geen stelling nemen, te aardig……want het fototoestel bleef onderweg ‘ergens’ steken.
Uiteindelijk bedacht ik me dat ik een rechtsbijstandverzekering heb, die ik nog nooit heb gebruikt. Misschien daar eens informeren wat ik het beste kon doen. Daar is het niet van gekomen. Nog één keer ben ik langs de fotozaak gegaan. Heb mijn meest serieuze gezicht opgezet en met donkere stem de woorden ‘ik wil met u tot een oplossing komen’ gesproken. Of dat nu het ei van columbus was, weet ik niet. Maar…..er kwam schot in de zaak. Tja, 5 maanden wachten was wel een beetje te gek, vond ook de meneer van de fotozaak. Hij ging er werk van maken.
En nu na een half jaar heb ik dit weekend mijn fototoestel terug. De meneer van de fotozaak adviseerde me goed uit te proberen of hij het doet. Het bonnetje moet ik ook goed bewaren. Want op de gratis reparatie zit weer garantie….. .
Een voorbode voor garantie in de zorg? Garantie is prettig maar je moet er wel wat voor over hebben!