Gebruik van data in de zorg
Gebruik van data in de zorg
Hoe ga je verantwoord om met een onvolledige dataset (en dat is bijna altijd het geval)? Wat is dataonvergelijkbaarheid en kan je dat oplossen? Hoe voorkom je privacy issues? Hoe kan je bevorderen dat op de werkvloer gebruik wordt gemaakt van de uitkomsten? Dit is een greep uit de vragen die afgelopen vrijdagochtend door prof. dr. Stef van Buuren bij C3 aan de orde zijn gesteld.
Het gebruik van data doet steeds meer opgang in de zorg. Niet alleen in de ondersteunende processen maar juist ten behoeve van het primaire proces. Wij als C3-ers zijn geen statistici. Het was inspirerend om een doorgewinterde, hooggeleerde statisticus die ook in staat is om de materie aan ‘leken’ uit te leggen als gast te hebben en een beetje gevoel te ontwikkelen over het gebruik van data in de zorg.
Stef van Buren illustreerde de dilemma’s die zich voordoen aan de hand van het praktische gebruik van data in de jeugdgezondheidszorg. Dat praktische gebruik betreft bijvoorbeeld groeidiagrammen van kinderen. Door de vergelijking met ‘gelijke kinderen’ is, zonder ingewikkelde berekeningen door professionals van het consultatiebureau, te voorspellen of er zich bij het kind op latere leeftijd problemen gaan voordoen.
Op dit moment werkt Stef van Buuren aan één ontwikkelingsscore, de D-score van een kind, voor wereldwijd gebruik.
Het mooie is dat statistiek èn diepgaand begrip van een onderdeel van de gezondheidszorg - in dit geval de ontwikkeling van kinderen en wat er daarbij toe doet – hand in hand gaan. In de zorg worden steeds meer data-analisten ingeschakeld. Materiekennis over de betreffende zorg en statistische kennis zijn beide onontbeerlijk om als data-analist van toegevoegde waarde te zijn. Veranderkundige kennis is helpend om de vraag te beantwoorden ‘hoe je het daadwerkelijke gebruik van de uitkomsten’ kunt bevorderen.