Het stimuleren van organisaties in verandering
Datum: 16-08-2009
Het stimuleren van organisaties in verandering
Veranderen roept in zijn algemeenheid weerstand op. De meeste organisaties bevinden zich in een permanent veranderingsproces, dus het is de vraag of het ook nog wel een beetje leuk kan zijn in die organisaties.
Ik heb het niet over jonge flitsende bedrijven waar de ondernemers aan het roer staan die precies weten waar zij met deze tent heen willen. Zij kunnen morgen inspelen op situaties in de markt omdat zij dicht bij hun mensen staan. Deze organisaties kunnen snel veranderen.
Ik heb het over institutionele organisaties waar de veranderingen stapje voor stapje gaan, waar mensen dienstverbanden hebben van tientallen jaren. Medewerkers die hun baas overleven en die het allemaal al een keer gezien hebben. Dit is de omgeving van de meeste organisaties in de gezondheidszorg.
De vraag is dus hoe je veranderen een beetje leuk houdt zodat het ook kans van slagen heeft.
Wat ik merk in de praktijk is dat mensen wel graag in een organisatie werken die zich aanpast aan de omgeving en die zich dus bezighoudt met vernieuwing. Dat is beslist een aanknopingspunt voor de veranderaar. De interesse van zijn mensen verbinden met de organisatiedoelen.
Vaak buitelen de doelen in de organisatie over elkaar heen. Dat maakt niet zo duidelijk wat je nu precies vraagt. KIS: Keep It Simple. Dit is wat we de komende tijd aan het doen zijn.
Plannen en doelen maken lukt vaak nog wel. De realisatie is vaak weerbarstiger. Dat komt omdat je heel consciƫntieus bezig moet zijn met het realiseren van doelstellingen. Doe je dat niet, dan wordt onduidelijk wat de verandering precies behelst.