In of uit de wijk
Datum: 18-03-2011
In of uit de wijk
Afgelopen vrijdag spraken we bij C3 over wijkgericht werken. We constateerden dat steeds meer organisaties de wijk intrekken en hun potentiële cliënten actief opzoeken. Steeds meer organisaties bellen als het ware aan of roepen door de brievenbus met de vraag of iemand hulp nodig heeft. Deze ontwikkeling is begrijpelijk vanuit de marktwerking. Marktwerking houdt in essentie immers in dat je probeert om zoveel mogelijk producten te verkopen. Zorginstellingen hebben vanuit dat oogpunt gelijk dat ze de wijk intrekken of hun potentiële cliënten op andere manieren proberen te bereiken. Ook vanuit cliëntenperspectief is het prettig dat instellingen dit doen. Cliënten worden zo eerder gevonden en hoeven zelf niet op zoek te gaan in het ondoorzichtige aanbod van de zorg.
De actieve manier om cliënten te benaderen heeft echter ook een keerzijde. Het lijkt waarschijnlijk dat steeds meer burgers daardoor gebruik gaan maken van de zorg. Zij krijgen het immers op een presenteerblaadje, of zo je wilt door de brievenbus, aangeboden. Het zou kunnen dat het vermogen van wijkbewoners om op een creatieve manier voor elkaar te zorgen daarmee wordt lamgeslagen.
Het is een moeilijk dilemma. Aan de ene kant is het klantvriendelijk dat de zorg zich zo organiseert dat zij makkelijk toegankelijk en bereikbaar is. Aan de andere kant heeft het ook voordelen als zorg ver weg en moeilijk bereikbaar is. Dan worden burgers namelijk gedwongen om op zoek te gaan naar hun eigen oplossingen en wordt het maatschappelijk potentieel om voor elkaar te zorgen maximaal benut.