Met 1 druk op de knop!!?

Datum: 21-03-2011

Met 1 druk op de knop!!?

Komt deze zin u ook zo bekend voor?  Ik kwam deze tekst weer eens tegen op de ICT ZORG Beurs van afgelopen week. Bezocht deze beurs weer eens nadat ik hem een aantal jaren links had laten liggen en nu benieuwd wat ik deze jaren had gemist. Niks gemist dus dacht ik, toen op het eerste de beste reclamebord deze tekst zag staan, ondanks de stroom aan nieuwe ICT ontwikkelingen.

Dacht dat we binnen de zorg intussen wel door deze tekst heen geprikt hadden, maar nee. Ook al wordt deze tekst figuurlijk bedoeld, dan nog vind ik het weinig gepast. Inmiddels is de zorg de afgelopen decennia vele niet geslaagde automatiseringsprojecten verder en vele miljoenen armer. Noem alleen maar het echec van het EPD,  het niet van de grond komen van 24 uur per dag poli-afspraken kunnen maken.

Een mix van gebrek aan visie, beloftes die ICT’s niet waar kunnen, ICT’s die de taal niet spreken van de zorg, niet begrijpen waar het omgaat, overvragende zorgverleners waardoor totaal verkeerde oplossingen worden aangeboden. En dan hebben we het nog niet gehad over het inzetten van sociale media. Onderhand ben ik hier behoorlijk grumpy over geworden. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een fervent voorstander van automatisering. Het kan me niet snel genoeg gaan. Maar ik zie met lede ogen aan hoe het bedrijfsleven de zorg links en rechts passeert. De banken, verzekeraars, de reisbranche  en online winkels die in een relatieve korte tijd een automatiseringsslag hebben gemaakt. De klant heeft 24 uur per dag toegang tot informatie, geldzaken, reizen, etc. Als zorg hebben we nog het nakijken en laten we het qua ICT-vernieuwing behoorlijk liggen.

Natuurlijk zijn er goede voorbeelden, instellingen die de ICT-vernieuwing goed ter hand hebben genomen. Maar in totaal steekt dit nog schril af bij de ontwikkelingen van het bedrijfsleven en is het binnen de zorg nog allemaal houtje-touwtje automatisering. N.B. zolang de fax in de zorg nog in gebruik is, is 1 druk op de knop wel heel ver weg.

Laat een reactie achter