Mijn dokter is wel op tijd

Datum: 22-12-2008

Mijn dokter is wel op tijd

C3 heeft al haar relaties het boekje ‘Een pilletje voor de zorg’ gestuurd, waarin 111 weblogs van onze consultants zijn gebundeld. Marjolein Fermie schreef daar eerder over.
Ik kende de artikelen natuurlijk, maar ik heb het boekje opnieuw met veel plezier gelezen. Het is leuk hoe te zien hoe verschillend wij schrijven en hoe we serieuze stukken afwisselen met humor.

Een aantal bijdragen gaat over de dienstverlening in de zorg of beter gezegd het gebrek daaraan. Als consultant valt ons dat op, maar we hebben ook een paar ervaringen als patiënt in het boekje opgenomen. Zo vertelt Albert over kroketten op de polikliniek (voor het personeel, niet voor de wachtende patiënten) en Marjolein over wachten tot de dokter diens telefoongesprek heeft beëindigd. Vaak moet je constateren dat de patiënt moet wachten, omdat de dokter wat anders te doen heeft. Of dat de afstemming niet goed is, zoals ik zelf schreef over het bloedonderzoek.

Met diezelfde specialist, die de bloedwaarden nodig had, heb ik heel positieve ervaring. Ik heb hem drie keer bezocht, waarbij ik twee keer precies op de afgesproken tijd aan de beurt was. Sterker nog, bij het derde bezoek werd ik vijf minuten voor de afgesproken tijd al door de dokter uitgenodigd om binnen te komen. Zo doet die dokter het ook, hij komt je ophalen, geeft een hand en knikt vriendelijk. Hij laat je vervolgens als eerste zijn kamer binnen gaan en gaat pas zitten als jij zit. Hij kijkt je eerst aan en vraagt hoe het gaat, voordat hij in het dossier kijkt (dat hij uit zijn hoofd lijkt te kennen).

Alleen de eerste keer moest ik een kwartier wachten. Maar dat vind ik logisch, omdat ik onverwacht was ingepland in een reeds vol spreekuur. Bovendien was er een oudere heer met vrouw en dochter voor mij, die en slecht liep en een beetje in de war was. De specialist nam alle tijd om deze heer van en naar de spreekkamer te helpen en waarschijnlijk ook om alles uit te leggen (maar daar was ik uiteraard niet bij).

Het kan dus wel een medisch specialist, die op tijd werkt, die alle tijd voor zijn patiënt neemt. Die je bovendien het gevoel geeft dat hij goed op de hoogte is en op dat moment alleen met jou bezig is. En die tegelijk efficiënt werkt, zodat het spreekuur niet uitloopt. Is dit nu de uitzondering of de regel?

Laat een reactie achter