Motivatie factoren
Datum: 22-10-2007
Motivatie factoren
Iemand kan niet door een ander veranderd worden
Is het mogelijk om gericht te veranderen? Ga maar bij jezelf na. Gericht veranderen lukt alleen als je daartoe gemotiveerd bent. Motivatie is: Geheel van factoren waardoor het gedrag gericht wordt (Dikke van Dalen). Welke factoren zijn dat dan? Welke maken dat je gedrag gericht wordt. Dat vraagt een breder onderzoek, maar vanuit de psychologie kan ik er wel een paar opnoemen.
Waardering van de huidige situatie
Mensen verschillen in hun oordeel of ze al dan niet tevreden zijn over de situatie waar ze in verkeren. De beoordeling van de eigen situatie is van veel factoren afhankelijk.
Beschikbaarheid van informatie
Je verblijft in een berghut op drieduizend meter hoogte in de alpen. Je hebt daar als taak alpine wandelaars een onderdak te bieden en van eten en drinken te voorzien. Er is geen krant en geen TV. Je verblijft gedurende de gehele zomer daar. Na enkele dagen zal je merken dat je wereld kleiner wordt. Je stelt je anders in op voedsel, dag en nachtritme. De dingen die in de wereld gebeuren lijken verder weg en zijn minder interessant.
Perceptie van de mogelijke doelen en beoordeling van het nut
Zonder mogelijke doelen zal er geen behoefte ontstaan aan verandering. Boven op de berg, van alles en iedereen verlaten zijn er waarschijnlijk minder mogelijke doelen dan in ons drukke leven beneden. Je zou vanuit die optiek ook kunnen zeggen dat mensen in onze drukke maatschappij leiden aan doelenstress. Elk doel dat wij kiezen moet concurreren met anderen doelen. Het selectie proces om een doel te kiezen is vaak verre van rationeel.
Calculatie van de kosten om de waargenomen doelen te bereiken
Belangrijk bij het kiezen van de doelen is het calculeren van de kans op winst, of het beperken van de kans op verlies. Hierbij gaat het niet alleen om een financiƫle calculatie maar ook om een calculatie om winst of verlies aan positie, of het al dan niet onttrekken aan gevaar.
Implicaties voor management van gerichte verandering
Medewerkers hebben een verschillende perceptie van de werkelijkheid. Ze zullen dus niet in gelijke mate gemotiveerd zijn om zich in de richting van de gewenste organisatiedoelen te begeven. Het is heel belangrijk om de goede informatie terug te koppelen naar de medewerkers. Hoe hebben zij gepresteerd? Hoe is dat in vergelijking met anderen? Waar liggen mogelijkheden om te verbeteren? Is het aantrekkelijk om te verbeteren? Voor groepen mensen komt er een dimensie bij. In teamverband houden mensen elkaar goed in de gaten. Je wilt immers niet uit de boot vallen. Voor het managen van de verandering is het van belang om de opinion leaders van het team te ondersteunen bij het formuleren van de gewenste toekomst. Als je hen helpt het pad naar de toekomst te structureren houdt je de kans op uit-de-boot-vallers klein en vergroot je de kans op succes.